Verksteder og priser på service og rep. av bil

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Hans Petter Iversen, 29 Jan 2015.

1. Er det noen verksteder du vil anbefale? Eller er det noen vi bør ligge unna? Kom med erfaringer priser.

Var innom på mitt lokale verksted her i Ban Kruat i dag. Har lenge slitt med litt ujevnt trykk på hydraulikken til klutsjen, og siden det er langtur rett rundt hjørnet så var det på tide å få dette i orden.
    Bilen opp på bukk en makainer inne i bilen og en under. Luft i systemet ble diagnosen. Etter 10 minutter var dette fikset.
    Siden jeg først var der så tok jeg oljeskift og filter i samme slengen. Innkludert i denen jobben var også sjekk av batteri, luft i hjul, rensing av luftfilter samt demontering av forhjul for å sjekke bremseklosser. Disse var så slitte at jeg ga mekanikeren beskjed om å bytte disse også.
    Etter en times tid var bilen ferdig og jeg betalte regningen som var på hele 3400 THB
    For dette fikk jeg: Nye bremseklosser foran, ny motorolje og filter, ny bremseveske på hydraulikken til klutsjen, samt6 sjekket batteri lys og luft.
    Jeg har brukt dette verkstedet en del tidligere og de har alltid gjort en glimrende jobb på min bil.
    Verkstedet heter MAXIS og ligger mitt i hovedgaten i Ban Kruat. Se bildet DSCN1903.jpg

Bjørn liker dette.
  2.  
  3. Laokao

Laokao Avhengig

Antall likte mottatt:
    30
    Poeng:
    181
    Generelt har jeg opplevd at man betaler ekstrem spottpris på alt som har med yrkesfaglig kompetanse å gjøre i thailand.

Det kan man ikke akkurat si i norge... ( eneste yrkesfaglige i norge er vel snart "trygd"??).

Synd egentlig, men næringslivsmiddelindustrien betaler jo mange ganger mindre...en industri vi alle er avhengig av, daglig.
    Toalettpapir og skifte av hjulmuttere er sikkert viktig, men jeg vil tro mat er innenfor rimelighetens grenser også?

Pris på mekkeverksteder? Generelt samme pris som i norge... bytt ut kroner med baht ;)

4. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Moped/bilverksteder i Thailand er vel noe av de mest uforutsigbare bedriftene en noen ganger må oppsøke.
    Thaiene er rimelig flinke til å reparere enkle ting som bremseklosser, oljeskift, osv. men en må hele tiden være tilstede for å se om det blir gjort rett, slitedeler som bremseklosser skiftes ikke om det er litt av bremseskoen igjen, bremseolje kan de bruke olje tappet fra en skrotet bil, vindusviskere blir pusset og rengjort før de innser at de må skiftes, da skifter de i hovedsak bare den på førersiden.
    Har en problemer med noe elektrisk er kunnskapen totalt fraværende, er en på ett merkeverksted så bruker de elektronisk søking, men om det bare er ett brudd på en ledning eller en diode som ikke virker skifter de ut hele komponenten som koster skjorta, det første de gjør er å foreslå å bytte batteri, det ordner vist alt både på biler og mopeder.

5. Mistet alt av baklys på bilen min for noen uker siden. Ryggelys, blinklys bremselys osv.var dødt. Sjefen til kona tok meg med til ett lakkeringsverksted. Ikke noe elektronisk søkeutstyr her nei. Mekanikeren krabbet under bilen og fant feilen. Hovedkabelen var kuttet i to og det manglet ca 50 cm. Synderen var nok bikkja mi som hadde kjedet seg og ligget under bilen og gnagd og dratt av kabelen. Alle ledninger ble skjøtet og surret med isolasjonsteip og fikset. Fikk også nye skiltlys som de reiste og skaffet fra ett annet verksted. Total arbeidstid 1 time. Pris innklusive alt sammen, 600 THB. Nok en gang god erfaring med ett lite lokalt verksted.
    Jeg går aldri fra bilen eller motorsykkelen mens de lokale mekanikerene arbeider, står og følger med og passer på at ting blir skikkelig gjort.
    At det slurves og skrives regning med gaffel på store merkeversksteder og en del andre verksteder skjer jo desverre ofte i Norge også.

Bjørn liker dette.

Del denne siden