1. Enkelte har problemer med å motta registrerings e-post for å få bekreftet sitt medlemskap på ThailandNytt. Sjekk først og fremst at eposten fra ThailandNytt ikke er havnet i din spam/søppelpostkasse. Det kan også være at e-post tilbyderen din har sperret e-posten. Da kan du forsøke å hviteliste alle e-poster som kommer fra domenet *thailandnytt.com (les hos din e-post tilbyder om hvordan du gjør dette). Får du fremdeles ingen e-post, eller har du fremdeles ikke mulighet til å logge inn? Send en e-post til nettgrunder@gmail.com slik at vi får aktivere deg manuelt.

udon thani.

En tråd i 'Ferie, fritid og reise' startet av tom, 20 Jun 2013.

1. tom

tom Medlem

Antall likte mottatt:
    0
    Poeng:
    6
    skal være i udon thani i 1 mnd for og besøke svigermor med kone og guttungen på 10 og lurer på om noen som har noen tips om hva jeg kan se og oppleve i og rundt udon thani?:cool:

2.  
  3. NavyDude

NavyDude Husvarm

Antall likte mottatt:
    40
    Poeng:
    81
    Oppleve og se? Hmmmm? Sitter i Udon Thani akkurat nå.
    Er mye å shoppe her da.
    Ta en tur til mekong,fint der ved elva.
    Erawan caves er en drøy times kjøring unna nært Nong Bua lamphu.
    Phu phra bat historie park ligger i ban Phe og er verdt å se.
    Nam Som nayoong parken,fossefall å se der.
    Kjør ett stykke mot Nong Bua Lamphu så finner du et sted du kan se fossiler.Lett å finne,ligger på høyre side av veien og er markert med en stoooooor dinosaur utenfor.
    Phra Phutthabat Bua Bok der finner du Buddas hellige fot avtrykk.
    Skal du bo på hotell?

TorA og Laokao liker dette.
  4. viking

viking Medlem

Antall likte mottatt:
    4
    Poeng:
    6

Der er det ett must aa ha bil + gps.. Ja kom deg naermere elva mekong. Som Navy dude sier.
    Jeg for mindel skal aldri mere til udon tani , jeg har vaert i 67 av 77 provinser. Og jeg dra heller mange andre plasser enn udon thani.
    Syntes byen var kjedelig. Men , sikkert noe aa finne paa , men mener du maa vekk fra byen :)

5. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    49
    Poeng:
    181
    Når jeg råder deg til å holde deg lengst mulig vekk fra "turistene" så vil vel de fleste bare "riste på hodet". Men jeg tror at noen fostår hva jeg mener med det. I mine øyne så drar man ikke til den delen av Thailand som er "mest thai" og setter seg ned i en bar i Udon Thani. Dersom man kun ønsker sosialt samvær med andre utlendinger så bør man heller dra ti steder som Pattaya.

Er dette en "plikt" det med å besøke familien i provinsen og "drømmestedet" er Pattaya så tror jeg at oppholdet ditt kan bli ulidelig kjedelig. Noen er bare ikke "skapt" til å trives på steder som er utenfor deres "comfort zone".

Ric Rac liker dette.
  6. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Det er mye å se og oppleve i dette området med Udon Tani som utgangspunkt, tasset litt der oppe for mange år siden, holdt til ca. tre mil østover for byen.
    Anbefaler å leie en minibuss å ta med hele familien på dagsturer, mange av disse har sjelden eller aldri hvert utenfor landsbyen, slike turer skaper en god tone til familie og venner når en evaluerer dagen på kvelden og ellers.

De fastboende viste om steder mange ikke har aning om, de var alltid usikre på veien og hvor langt det var men i disse GPS tidene er det ikke noe stort problem, :) i min tid kunne bare hjemturen ta 4-5 timer selv om vi var bare 2 mil hjemmefra, :) det var mange meninger om veivalget.

:) Glemmer aldri når disse Lao Thaiene satt på elvebredden å så mot Laos med tårevåte øyne å lengtet til et land de aldri kunne tenke seg å bo.

Det var vanskeligere å få visum til Laos den gangen vi måtte til Laos konsulatet for å ordne dette, det kunne ta ett par dager, visumet kostet 100 US nokså dyrt etter kursen den gangen, thaiene hadde ikke den besøk tillatelsen inn i Laos slik de har nå ved å bare vise ID kort.

Som sakt lengesiden jeg var i områder mye fordi det etter hvert har vokst frem en stor grådighetskultur i befolkningen/familiene som av og til er skremmende, men dette er vel noe som har utviklet seg også andre steder/områder i Thailand.

7. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    49
    Poeng:
    181
    Som sakt lengesiden jeg var i områder mye fordi det etter hvert har vokst frem en stor grådighetskultur i befolkningen/familiene som av og til er skremmende, men dette er vel noe som har utviklet seg også andre steder/områder i Thailand.

Hvordan det er andre steder enn i Isaan kan jeg bare spekulere i, men høyst sansynlig så er problemet like stort over hele Thailand. Men i mine øyne så har vi bare oss selv å takke for det. For stor mangel på kunnskap om kultur og tradisjoner har medført mange ganger at utlendingen har "strødd om seg" med penger og da forventer vel "alle" thaier at alle utlendinger oppfører seg på samme måte.

8. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Ja du er inne å noe der, det sørgelige er at det ikke er noen vei tilbake.

9. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    49
    Poeng:
    181
    Det er kanskje ikke noen vei tilbake, men det går ann å gjøre sine egne valg i Thailand. For uansett hvor mange "krav" om penger som kommer så er det bare å si høfflig nei. Og en eller anden gang så må dem vel gå lei. He-he.

10. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Forstår ikke helt denne tankegangen som noen har rundt Thailand, er ikke noen som helst grunn til å te seg annerledes her enn i Norge, man kaster ikke om seg med penger i Norge ei heller i Thailand.
    Virker som enkelte som tror de har professor grad om Thaiand har IQ på linje med en dukke. Mennesker er mennesker uansett om man er i bushen eller i byen fatter ikke at enkelte skal skrive dritt om andre faranger om thaikvinner og om thaifamilier.
    Den største forskjellen mellom Norge og Thailand er at i norge har man alderspensjon man kan leve av det har man ikke i Thailand, med andre ord så må familien hjelpe hverandre.

Men tråden dreide seg vel om Udon Thani et sted jeg ikke har vært enda

Ric Rac og Jhemm liker dette.
  11. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Jo da "bjarte" helt ideelt har du selvfølgelig rett men realitetene er nok mange ganger anderledes, lojalitet ovenfor sine egen oppfatting sperrer ofte realitetene ute i ren selvbeskyttelse.

Jeg tror de fleste har erfaring om familiemedlemmer som etter en farang i "slekten" har forandret sitt daglige liv pga. familien er blitt mere "forspent" økonomisk.
    Jeg ser, ikke bare i min familie men ofte rundt om, at ungdom ikke ønsker å komme inn i et fast arbeidsliv med egen bolig og skaffe seg familie, også mange avbryter utdanning for å leve av "smulene" fra den nye velstanden.
    Ser også voksne familiemedlemmer som avbryter sitt vanlige arbeide for å bli "tjenere" for farangen.

Det er vell ikke unormalt at folk tekkes av høyere lønn og mindre arbeid, men etter hvert blir ett slik "hoff" til ett irritasjonsmoment i forholdet å en kime til dårlig humør og ofte krangling å farangen føler etter hvert at det var ikke slik "det nye livet" skulle bli.

Det er massevis av vellykkede ekteskap/forhold rundt om i Thailand, men det er de som forsvarer sitt eget , men det er mange flere som lever i uutholdelige forhold de har vanskelig for å komme seg ut av på en disent måte, de fleste forum relatert til Thailand har emner om det gode liv i Thailand der det skrives om de perfekte forholdene det er bra, men det er ingen eller få som ønsker å fortelle om sitt mislykkede opphold/forhold slik at nye faranger kan se baksiden av medaljen og også lære av det.

NB:
    ;) For å bli professor kreves det lang skolegang og tilsvarende erfaring, de som er på vei til å bli professorer trenger ikke å ha " IQ på linje med en dukke" i utdannelsestiden, meg bekjent er det bare psykologer som med rette kan stille slike diagnoser.

12. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    49
    Poeng:
    181
    Den største forskjellen mellom Norge og Thailand er at i norge har man alderspensjon man kan leve av det har man ikke i Thailand, med andre ord så må familien hjelpe hverandre.

Hva betyr dette? Jeg mistenker at den som skal hjelpe her er "farlangen" og ingen annen.

13. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    isaan, i min familie hjelper alle døtrene, sønnene er laokao drikkere, selv om han yngste har klart å styre seg litt, så neida ikke bare faranger som hjelper her.

Kaare så tror jeg at det gjelder når faranger legger forholda til rette for det. Ungdommer er ungdommer uansett

14. Sittarom

Sittarom Medlem

Antall likte mottatt:
    3
    Poeng:
    6
    Udon Thani? "Utrolig kjedelig, mange shoppingsteder, men.." Hva kan man finne på der da? Ja, si det, hva kan man finne på der da? Nei, der skal jeg ikke tilbake. Ingenting skjer.

15. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6
    Hei Sittarom!
    Jeg forstår ikke helt hva du mener og intensierer. I en annen tråd idag skriver du 06:21 at du har kjøpt en halv rai utenfor Udon Thani,..som du her i denne tråd ikke har noe godt å si om. Helt ærlig og greit at du finner Udon Thani kjedelig,..men hvorfor kjøpe land der da?
    Hva gjør Udon Thani kjedeligere enn andre steder? Hva er det man ikke finner der som man finner andre steder?
    Fruen og jeg gjør meg tanker om som deg å på sikt bosette oss litt utenfor Udon Thani.
    Jeg har klokkertro på at det ikke blir kjedeligere enn jeg gjør det til.
    Nå er ikke fruen og jeg av en slik beskafning at vi er avhengig av ekstern underholdning for å ha det bra i livet.
    En liten drøm jeg har er imidlertid å anlegge en Enduro Cross bane for eget og andre farangers bruk. Ikke for å tjene penger men for hobby og moro.
    Jeg ønsker å kjøpe tomt og bygge hus der,...ikke noe storslagent,..men funskjonelt for våre behov,..fruen er i så måte den tilbakeholdne. Blir nok til at vi leier i førsten for bedre å vite hvor vi vil bygge.
    Vi bor i øyeblikket i hennes utmerkede lille moderne hus ca. halvannen time vest for Bangkok. Dette grunnet at hun har sitt virke her.
    Nu ventes barn og vi er klare for en liten omveltning i levemåte. Salg av huset her i Nakhon Pathom er nok forestående.
    I tillegg har vi resten av hennes familie og en hærskare med artige venner halvannen time vest for Udon Thani.
    Vi har vært i Udon Thani en håndfull ganger. Byen fremstår for meg som moderne og pen til sammenligning med mange andre steder.

NavyDude liker dette.
  16. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    Jeg har ikke så fryktelig mange plasser i Thailand (på bygda) jeg er lokalkjent, men noen har det blitt gjennom årene. Og hver gang jeg kommer til en ny plass man skal oppholde seg over en lengre periode eller komme tilbake til gjentatte ganger, så er det kjedelig der i begynnelsen. Dette har jeg inntrykk av at gjelder for svært mange plasser rundt i Thailand og ganske sikkert mange andre steder i verden. Men når man har vært på stedet en periode og blitt kjent både med stedet, forholdene og selvfølgelig noen av befolkningen som bor der så er alt så mye bedre.

Vi alle er vel forskjellige med både krav til standard, levesett, eksterne forhold rundt oss osv osv osv. Noen finner seg til rette allerede de første dagene, mens andre trenger noen uker, mens noen igjen trenger lang tid.

Stemmer ikke dette da eller er jeg helt på jordet?

Ric Rac liker dette.
  17. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Tror dette stemmer ganske bra jeg ;)

Murmel liker dette.
  18. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6
    Hva du sier er nok meget riktig Murmel. Jeg vil tro at for de fleste som etablerer seg på et nytt sted, går der en viss tid før man er såpass husvarm at man vet å sortere, og verdsette de stedlige tilbud som sammenfaller med ens egen interesse. Da lysner ting.
    Når jeg oppholder meg langt ute på bygden,..uten internett,..uten noen av mine eiendeler,...men kun med fruen og hennes familie,..opplever jeg dette som noe monotont i lengden. Det er jo litt begrenset hvor interessant det er å tilbringe hele dager kun med f.eks. vindusvask,..bilvask og ellers noe småtteri i svigerhuset.
    Behovet for å ha og eie noe eget å putle med ligger nok litt for latent i min natur til at jeg kan tenke meg et samliv for nært innpå hvem det enn måtte være.
    Da med et selvfølgelig unntak av fruen og egne barn selvfølgelig. Hvis man er en person som generelt er nysgjerrig og åpen,..ser og hører,..ja da kan man jo risikere å til stadig snuble over små ting i livet som kan være verdifulle.
    Jeg tror at et liv på landsbygden forutsetter noe kreativitet og selvdisiplin for ikke å gå i hundene.
    Fruen og jeg har halvveis bestemt oss for å innrede/bygge om/utvide et rom i svigerhuset i forbindelse med vår ventende førstefødte. Tanken er da å leve og bo der noen måneder.

19. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    Jeg skjønner godt hva du mener Ric Rac - men enkelte personlige eiendeler kan man da medbringe ganske enkelt for å forbedre sin egen hverdag. Laptop for internett - om enn noe sløvt og sakte er vel ikke noe problem på de aller fleste steder i Thailand i dag. Litt nysgjerrighet er vel også på sin plass på nye steder - da finner man ofte noe å foreta seg er min erfaring ihvertfall. Alt fra person man kan snakke med, steder man kan besøke, ting man kan foreta seg osv osv osv...

Men jeg skal ikke utbrodere dette enda mer enn jeg allerede har gjort..... :)

Lykke til ihvertfall med det kommende barnet Ric Ric og håper du finner roen og tilfredsheten der du til slutt slår deg ned for godt :)

20. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Det handler vel om å tørre å utforske distriktet rundt seg når en er på ukjent grunn, alle større og mindre tettsteder har rimelig god turistinformasjon der en kan finne severdigheter i nærområdet på nett, de vriene er vell å velge.

Etter de større veiene, også småveiene, står det skilt som viser hva de lokale ønsker å vise frem til besøkende de er blå og det står LALU på skiltene, utrolig hva en kan finne av opplevelser rundt om.

Jeg stakk innom en slik merket plass en gang like vet der jeg bor, jeg viste ikke hva som møtte meg så det var litt spennende, når jeg kom frem kom jeg til et gammelt stenbrudd, funderte på hva som var så spesielt med en haug med steiner.
    Mitt inne i steinbruddet bodde det en munk i ett enmanns tempel, han samlet på gamle sykler, det sto sykler over alt.
    Munken var egentlig fra Bangkok velutdannet og snakket rimelig greit engelsk og han fortalte meg om dette steinbruddet, for urimelig mange år siden ble det tatt ut steinblokker på mange tonn disse ble fraktet til Angkor Wat i Cambodia som ligger milevis unna, ca. 20-30 mil, disse ble brukt til bygging av templet, hvordan de fikk fraktet disse enorme steinblokkene så langt er en gåte like stor som byggingen av pyramidene i Egypt, jeg reiste derfra litt forvirret men klokere.
    Så om en sitter å kjeder seg ute på landet få hånden opp av boksa å ta deg en runde, jo lengre du venter jo vanskeligere blir det å komme igang med slike ekspedisjoner, det er mye en går glipp av ved å sitte i bakgården å se på hønene hele dagen.:happy:

Ric Rac liker dette.
  21. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    En annen variant er å gå helt alene på forskjellige thai restauranter og sette seg ned med en pils. Thaier er veldig snakkesalige og du tør ta kontakt med dem. De skravler i vei og innimellom kommer det noen engelske gloser. Og innimellom treffer man på noen som faktisk kan såpass at man forstår hva som blir sagt. Spanderer man en pils eller en Lao Kao (under 100 baht) så er man helt på stdet den dagen ihvertfall. Men man kan finne ut mye rart og man kan bli oppvartet i alle himmelretningene som finnes. Dette bør skje uten ledsagelse av nopen madamm - da er alt forskjellig! :)

Del denne siden