1. Enkelte har problemer med å motta registrerings e-post for å få bekreftet sitt medlemskap på ThailandNytt. Sjekk først og fremst at eposten fra ThailandNytt ikke er havnet i din spam/søppelpostkasse. Det kan også være at e-post tilbyderen din har sperret e-posten. Da kan du forsøke å hviteliste alle e-poster som kommer fra domenet *thailandnytt.com (les hos din e-post tilbyder om hvordan du gjør dette). Får du fremdeles ingen e-post, eller har du fremdeles ikke mulighet til å logge inn? Send en e-post til nettgrunder@gmail.com slik at vi får aktivere deg manuelt.

Thailandsk førerkort.

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Isaan, 20 Aug 2013.

1. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Vil nok tro at innholdet i linken som Isaan kommer med også er noenlunde korrekt, men litt gammel, oppdatert 27/04/2009.
    I si at en 4 år gammel oversettelse av Thailanske sertifikatregler er 100% korrekt er vel en overdrivelse, har inntrykk av regler forandrer seg ofte i Thailand, også praktiseringen av reglene.

2. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Sier vel det meste om man siterer et innlegg med info fra DLT, med å henvise til en hobby side med info fra 4 år siden for å få korrekt informasjon. Enten prøver man å skape forvirring eller så er man forvirra.

Man kan vel si det å enkelt, er man i Thailand i mer enn 3 måneder må man ha thai førerkort om man ønsker å kjøre selv, og det vil man få om man ønsker

Bjørn liker dette.
  3. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    49
    Poeng:
    181
    Hva som enn DLT måtte skrive og mene så tror jeg nok at det er veeitrafikkloven som gjelder. Eller mener du kanskje at thailands "store rød" bare er noe søppel?

4. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    49
    Poeng:
    181

Nå var det ikke praktiseringen av loven som var temaet i denne tråden, men hva loven faktisk sier. Og vi alle vet at dette med å følge lovverket i Thailand er stort sett fraværende noen ganger.

Grunnen til at dette med å vite hva loven sier er så viktig er at man ikke skal komme til et offentlig kontor, som til eksempel Bilsakkyndige for så å bli nektet et førerkort på grunnlag av et manglende visum eller et bostedsbevis. Den forrige gangen så gikk det helt greit med et stempel i passet og denne gangen så forlanger dem et non-immigrant visa. Eller at kameraten som hadde bodd i Thailand lenge fortalte hvordan man fikk et thailandsk førerkort. Litt kjedelig å ikke vite sånt på forhånd når man står der og er nødt til å ha et førerkortet.

Jeg tror nok at oversettelsen av veitrafikkloven er god nok. Det er et motorsykkel forum som har lagt den ut på nettet. Skulle vel tro aat det er viiktig for dem at alt er korrekt. Eller så hadde dem vel ikke lagt den ut skulle jeg tro.

5. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Det er jo DLT, Department of Land Transport Thailand, som utformer og gjennomfører reglene om trafikk, vongnkort, sertifikat osv, veitrafikkloven i Thailand.
    Det er DLT's regionkontorer som utsteder førerkortene en får.
    At en motorsykkelklubb har oversatt DLT's regler er jo bra, men å tro at de vet / kan mere enn DLT om Thailandske førerkortregler og Trafikkregler er vel å overdrive.

Her er forresten regelverket for fornyelse av av Temporary Driving License in Thailand til "Femårs førerkort".
    Her står det tydelig at en skal ha Non-Immigrant Visa for 5 års "Driving License", så der har Isaan rett.

6. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Siden det er DLT som utsteder førekort så vet de nok hvordan regelverket er, derfor bør man sjekke med de når man skal ta førekortet, ikke hva en eller annen hobby motorsykkel hjemmeside skriver. Du kan for all del hente informasjonen der du mener det er best, men jeg .
    Utover det så står det vel ikke noe om NON imigration visa som du har hengt deg opp i på siden du linker til.

Den lavmål kommentaren om søppel gidder jeg selvfølgelig ikke å svare på.

7. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Han har hatt rett med hensyn til det hele tiden om man tolker det slik at 1 års førekort bare er et "midlertidig førekort". mens 5 års førekort er det reelle førekortet. Men får å få 1 års trenger man det ikke, så kan man kalle disse akkurat hva man vil.

8. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    49
    Poeng:
    181

Jeg tror at du misforstår litt når du tror at dette er noe en "motorsykkelklubb" har oversatt. Dette er den offisielle oversettelsen av veitrafikkloven som slår fast at man trenger et non-immigrant visa. Og det er ikke DLT som lager lover og regler i Thailand. Det er det regjeringen og parlamentet som gjør. Lover og regler som DLT er satt til å impletere.

Dette er et par andre steder hvor veitrafikkloven også står.

http://driving-in-thailand.com/motor-vehicle-act/

http://www.bkkriders.com/law/motorvehicle.html

Les dette sitatet nøye.

If the driver is an alien who doesn't have an immigrant visa, he may drive a motor vehicle with a driver's license specified in the Section 42-2. In such a case, he must carry documents specified by the treaty between the Thai government and the government which issued such driver's license, and show them to competent officers upon request.

9. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Nå har jeg lest og lest, kan ikkee du utheve NON i rødt for meg? ja slik at jeg ser det

10. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    49
    Poeng:
    181
    Nå er du bare vanskelig.

11. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Nåh, du er nå ganske vanskelig selv hr Norlund ;)

12. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    neida ikke vanskelig, jeg tror du tolker teksten eller loven feil.
    Tror du det er en ubevisst handling fra DLT at de spesifiserer NON imigration Visa for 5 år, mens de kun bruker begrepet Visa når det gjelder 1 år? Jeg tror ikke det.
    Når du linker til web sider som sier det er uker å få de rette papirene fra immigration, når det tar under timen enkelte steder, ja da mener jeg du vil fokusere på hvor vanskelig alt skal være, og at det skaper forvirring for folk som søker etter info om hvordan man kan få førekort.

Og når det du skriver ikke helt passer inn med virkeligheten så bruker du en oversatt versjon som ligger på en tilfeldig web side som dokumentasjon, og skriver "denne tråden er om hvordan loven er, ikke hvordan det gjøres".

Skriver at om man ikke kan loven så kommer man på disse kontorene og får problemer, disse kontorene hjelper folk, derfor bør man spørre de om hvordan de vil du skal gjøre det, og hva man trenger av dokumentasjon, det er ikke så veldig mye vanskeligere enn det.

13. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Dette med thailandsk førerkort lager ofte lange og til tider forvirrende diskusjoner på Facebook :) Som så med mye annet er det ofte noen forskjeller på krav/praksis rundt om på de forskjellige DLT i Thailand.

Jeg har gjort mine egne erfaringer med å ta thailandsk førerkort og har skrevet utførlig om hvordan jeg gjorde det i 2015 og ca ett år etterpå i Bangkok. Første gang med bare 30 dagers innreisestempel og neste gang med multi entry turistvisum(METV)

Min vei til førerkortet i Thailand

Førerkort i Thailand del 2

14. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    49
    Poeng:
    181
    Når man treffer på andre utlendinger i Thailand eller skriver på diverse forum på nettet så møter man ofte på denne ideen om at det finnes forskjellige lover og regler i de forskjellige provinsene i Thailand. Hvorfor dem tror dette er for meg litt forunderlig. Selvfølgelig er det de samme lover og regler som gjelder over HELE Thailand. Hva mange utlendinger ikke forstår er den enkelte tjenestemanns frihet til å tolke eller misstolke disse lover og regler som han vil. For oss utlendinger så kan vi oppleve dette når vi ønsker et thailandsk førerkort eller en forlengelse av visumet.

Og dette er mye av problemet med å skrive innlegg med personlige erfaringer på et forum som dette UTEN å forstå forskjellen på hva lover og regler KREVER og hva tjenestemannen faktisk gjør. Det er da veldig lett at heftige diskusjoner oppstår for "alle" kan ha forskjellige opplevelser og ALLE opplevelsene dem har hatt betrakter dem som fakta. Men fakta omkring et thailandsk førerkort er veldig enkelt å finne på nettet. Og fakta kommer fra DLT.

arnet liker dette.
  15. janet

janet Medlem

Antall likte mottatt:
    2
    Poeng:
    6
    Lærdommen må vel være;

kontakt DLT der du har tenkt å få førerkort
    vis dem hva du har, spør hva du trenger

jeg fikk mitt første (2 år) i Udon Thani, pass, legeattest, internasjonalt førerkort fra KNA, kopi av husboken til en venn
    det var det

adresse bekreftelse kan fåes fra immigration eller fra ambassade
    mitt lokale immigration kontor krever et LASS med papirer for å få en adressebekreftelse og koster 1500 per stykk

16. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    49
    Poeng:
    181
    Jeg har bodd helt/delvis i Thailand i snart 20 år nå og hatt et thailandsk førerkort nesten like lenge. Både for bil og for motorsykkel. Jeg vet hva lovverket krever og jeg vet også at tjenestemennene på de forskjellige kontorene til DLT kan ha litt forskjellige oppfatninger om hvordan disse lovene skal håndteres. Og det er deres fulle rett til å ha for dem har stor "frihet" ifølge lovverket til å gjøre så. Men dette misforstår mange utlendinger og tror, sett på bakgrunn av deres erfaring med offentlige tjenestemenn i deres eget vestlige hjemland, at det finnes forskjellige i lover i de forskjellige provinser. Noe som selvfølgelig ikke stemmer. Loven er den samme over hele Thailand.

Del denne siden