Thailandsk førerkort.

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Isaan, 20 Aug 2013.

1. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Når man leser om dette med å få et thailandsk førerkort på andre fora så dukker det opp mange "rare" innlegg om emnet. Og de fleste mener at dem sitter med den absolutte sannhet. Men gjør dem egentlig det? Hva mange ikke forstår er dette med hvordan offentlige tjenestemenn i Thailand bruker / misbruker loven. Jeg tror stort sett at dem gjør akkurat hva dem vil når dem vil. Sett bort ifra dette så finnes det faktisk en lov i Thailand og den gjelder i enhver avkrok av Thailand. Jeg har her et par sider fra DLT som omhandler hva LOVEN faktisk sier.

http://driving.information.in.th/driving-licence.html

http://driving.information.in.th/extending-drivers-license.html

2.  
  3. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    De sidene er jo ikke fra DLT, og blir på samme måte som alt annet som skrives ikke helt rett.

"Tip: The letter from the embassy is the fastest option, but the immigration office will provide this service for free. However, it will take them 3-6 weeks to complete and an officer from your local police station will visit your place of residence for verification."

Det er jo bare rør, tok meg 30 minutter på imigration å få det.

"A doctor's certificate stating that the applicant is in good health, both physically and mentally (standard forms are available from most clinics and should not be more than 30 days old)"

Her har jeg hørt om folk som har vært på en klinikk, men det ble ikke godkjent, hvor sant det er vet jeg ikke det var en som sa at mannen prøvde med papirer fra en klinikk i nærheten av der vi bor, men det ble ikke godkjent hos DLT.

2 photos, 1 x 1 inch and not older than 6 months (photo service is available on the premises).

Her tar de foto på DLT, men man trenger bilder når man drar til Imigration

Problemet er jo at man kan gjøre dette på flere måter, primært det man trenger er papirer fra imigration som bekrefter at du er i Thailand mer en 3 måneder slik at du trenger Thaillappen for å kunne kjøre bil.

Utover det så trenger man pass og legeattest, har man lappen fra før holder det med internasjonalt førekort ELLER bekreftelse fra ambassaden om førekort, man trenger ikke begge deler.

Men reglene blir helt sikkert håndtert forskjellig fra sted til sted, tenker da mest på dette med type Visa og internasjonalt førekort samt bekreftelse fra ambassaden om førekort og bo i Thailand.

Smarteste er å sjekke med det kontoret man har planer om å ta lappen ved, hva de krever av dokumentasjon og ved den imigration man skal bruke for bekreftelse.

4. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Linken kommer ikke direkte fra DLT, men jeg er helt sikker på at innholdet kommer derfra. Og les hva jeg skrev i mitt første innlegg med hensyn til hva som blir praktisert.

5. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Det som forundrer meg litt med ditt innlegg er at du IKKE reagerer på dette kravet om et non-immigrant visa.

6. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
  7. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    hvorfor forundrer det deg?

De fleste vet at folk har fått tatt lappen uten å betale noe ekstra for det med bare turistvisa, derfor skriver jeg at det beste er å kontakte de som vet, her er det muligens 3 instanser man bør kontakte, norsk ambassade, imigration og DLT, men man bør ta den norske ambassaden til slutt for de kan komme med informasjon som ikke passer opp mot det stedet man har tenkt å ta lappen.
    Jeg hadde bare turistvisa når jeg tok lappen, men hadde et tidligere Visa som var knyttet opp mot familie (gift Thai, men under 50) hva de kalte det vet jeg ikke, eller de sa vel at jeg gikk fra turist til besøkende. mulig det var et NON-imigration Visa, vi som er gift får iallefall 2 måneder ekstra på et turistvisa

8. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Hva jeg ønsket med denne tråden var ikke å finne ut hvor forskjellig loven blir praktisert på de forskjellige stedene i Thailad, men påpeke hva som loven egentlig sier. Og som oftest når dette med førerkort i Thailand blir diskutert så kommer det alltid opp meget sterke meninger om at dette kravet om et non-immigrant visa bare er noe tull.

9. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Da burde du linket til en side som kommer fra myndighetene da, ikke en "hobby side" som godt mulig inneholder feil informasjon.
    Og du antyder vel med måten du svarer på at jeg er en av de som har veldig bombastiske meninger kan det virke som, hvordan har du kommet til den konklusjonen?

10. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Er dette bra nok?

Phuket Provincial Land Transport Office Government Driving Licenses Information Phuket Thailand

DRIVING LICENSE DEPARTMENT

Our office is responsible for implementing the Driving License Process
    for both motorcycles and cars. And for
    • Issuing Driving Licenses
    • Renewing, Cancellation and Replacement of Driving Licenses.
    • International Driving Licenses
    Information: Drivers License Fees

For motorcycles 55 Baht/year

For cars 105 Baht/year

Thai Driver License

The paper documents needed to apply for a driving license

• Passport with non-immigrant visa (original, before the visa expires and photo copy.
    • Present resident address certified by the applicant's Embassy and photo copy or work permit or Immigration officer and photo copy.
    • 2 photos 2.5 inches.
    • Doctor report of doctor treatment (not over 1 month).
    • For the driving license that a foreign government has given (the same type of vehicles that asking for the driving license) and it is not expired yet, the embassy can translate and guarantee the translating documents into Thai language.
    • International Driving Permit (convention on international road traffic of 19 September 1949) original and photo copy which is not expired.
    Notice

If you have the document no. 5 or 6, only an eye test required.

If the document no. 5 or 6 is expired, please implement as following :

• Training attending (it is allowed forum interpreter to get into a training room)
    • Written test
    • Practical driving test each category of driving license fee is appointed from
    Phuket Provincial Land Transport Office.

Important Notice

From the Phuket Provincial Land Transport Office
    From 19 November 2001, Phuket Provincial Land Transport office has changed the training time period for new driver license as following :
    Application and Training
    08.30-09.50 A.M. Check and inspect all documents, eye test. If you can not come in time, you can give the application from to the officer and come back on the next day for training.
    10.00-12.00 A.M. Driving license training
    13.00 P.M. Written test and written test results
    14.00 P.M. Practical driving test
    Note: Temporary Driving Licenses for motorbikes or cars are valid as a 1-year Driving License.

Driving License Renewing

When you are issued a driving license please note that there is an expiration date. Please come to renew your driving license on or before the expired date, but not later than the expire date.
    You can also renew after the expired date, but not later than 1 year; otherwise, you have to take tests same as for a new driving license.
    information : A driving license is only 1 year old according to government permission for foreigners annually.
    Documents Required for renewing your driving license.

• Passport (and 1 signed copy of photo page)
    • Visa (and 1 signed copy)
    • Two 1 inch photos
    • Note : Available from vendors outside the parking lot.
    • Your old driving license
    information : DRIVERS LICENSE fees

For motorcycles 55 Baht/year
    For cars 105 Baht/year

11. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    egentlig ikke, for det er fult mulig å få papirene man trenger på et turistvisa fra flere av imigration kontorene uten å bestikke noen. Så spørsmålet blir vel hvor viktig er det med å spesifisere Non-immigrant visa når enkelte ser litt mellom fingrene på dette, da kontakter man de som styrer dette der man skal så får man vite.

Også dette med papirer fra ambassaden rundt nasjonalt førekort, jeg hadde ikke det, kun det norske med kopi og internasjonalt med kopi, vet også at folk har brukt kun papirer fra ambassaden om norsk førekort, så det er godt mulig punktene med dette er enten eller.

Og for å pirke så har phuketdir.com ingen ting med førekort å gjøre, men det vet du sikkert siden du har fjernet info fra dem i det du klippet ut. Men de har muligens mer korrekt info en den forrige linken du hadde, for der stod det at du kunne komme når som helst på dagen, det stemmer ikke med det stedet jeg tok lappen, mens her sier de at registreringen er frem til 9:50 som samsvarer med der jeg var

12. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Unnskyld at jeg spør, men du forstår vel at linken kommer fra

Dersom du leser mitt første innlegg på denne tråden så vil du fort oppdage at denne tråden har absolutt ingenting med hva som de forskjellige kontorene gjør rundt omkring i Thailand. På denne tråden ønkes fakta om hva loven sier. Ikke hva du eller jeg har opplevd i Thailand. For hva vi har opplevd trenger nødvendigvis ikke være fakta.

13. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    unnskyld at jeg svarer, men når et bilde ligger på http://phuketdir.com/pkttransport/header.jpg så kommer informasjonen fra phuketdir.com og ikke fra myndighetene. Hva du og jeg forstår er det sikkert ekstreme forskjeller på, heldigvis.

Og unnskyld at jeg roter til fakta opplysningene dine, med å komme med det som er relevant med hensyn til hvor sjekke muligheten for å ta thai førekort. Greia er enkelt, for å kjøre lovlig i Thailand om du oppholder deg der mer enn 3 måneder så må du ha Thaiførekort, da hjelper det ikke med internasjonalt eller norsk førekort. Selv om et par hundre baht sikkert hjelper om politiet stopper deg.

Jeg er enig med deg i at det florerer av forskjellige sannheter og en haug med usannheter om hva og hvordan rundt omkring, for meg er sannheten hvordan det fungerer der jeg fikk meg disse førekortene, noenlunde likt med hvordan det skrives at det er i Phuket, praktiske delen var dog dagen etter, men de hadde alt samme dag der jeg tok det tidligere, så mulig infoen du legger ut er gammel.

Jhemm og Bjørn liker dette.
  14. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Jeg tror faktisk ikke det finns offisielle sider på engelsk fra Department of Land Transport i Thailand, det er kun sider på Thai.
    Den beste innformasjon om krav til dokumentasjon og hvordan man anskaffer seg Thailansk førerkort, i allefall i Pattaya, finner du her.

Måten utstedelsen / oppkjøringen gjennomføres på virker å være forskjellig fra trafikkstasjon til trafikkstasjon, kravet til Non-Imm Visa varier også har jeg inntrykk av.
    Midt inntrykk er at dersom man har dokumentasjon på at man har førekort i hjemlandet eller et Internasjonalt førerkort så er
    Fargesynstest, Refleksttest og dybdesyn/sidesynstest det som sjekkes på trafikkstasjonen.

Det virker på meg som offentlige kontorer i Thailand har ganske stor frihet til å praktisere regelverket som jo gjør at reglene igrunnen blir ganske uoversiktlige.

15. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    joda det finnes på engelsk: http://www.dlt.go.th/th/index.php?o...igner&catid=131:2011-09-08-02-09-23&Itemid=88

De skriver: ingen ting om NON-Imm Visa, så kan man jo velge å tru hva man måtte tru om det.

Så i mange tilfeller er det mange som er jævlig bombastiske på hvordan ting er, men henter sin informasjon fra feil sted. Dette er grunnen til at jeg ber deg komme med info fra myndigheten Isaan, noe du ikke har gjort. Men fra noen hobby side som skriver hva de måtte ønske.
    Ser ut som Jhemm, ja som vanlig linker til informasjon som er korrekt.

TEMPORARY (ONE YEAR) DRIVING LICENSE
    IN CASE OF FOREIGNER
    TEMPORARY (ONE YEAR) DRIVING LICENSE

HAVE TO PREPARE THE DOCUMENTS AS FOLLOW
    1. PASSPORT WITH VISA (ORIGINAL AND PHOTO COPY)
    2. ORIGINAL PRESENT RESIDENT ADDRESS IN THAILAND CERTIFY FROM EMBASSY / IMMIGRATION BUREAU (VALID FOR 1 YEAR) OR WORK PERMIT WITH ORIGINAL AND PHOTO COPY
    3. ORIGINAL MEDICAL CERTIFICATE (5 DISEASES FORM) FROM CLINIC OR HOSPITAL (VALID FOR 1 MONTH)
    4. ORIGINAL AND PHOTO COPY OF INVALID INTERNATIONAL DRIVING LICENCE (1949 OR 1968 CONVENTION) OR LOCAL DRIVING LICENCE (TRANSLATE IN TO ENGLISH OR THAI LANGUAGE AND CERTIFY BY EMBASSY IF IT IS N'T IN ENGLISH LANGUAGE)

PROCEDURE
    1) CHECK THE DOCUMENTS
    2) PRINT THE APPLICATION FORM
    3) - IF YOU ARE QUALIFIED IN NO.4 -> TAKE ONLY A PHYSICAL TEST
    - IF YOU ARE DISQUALIFIED IN NO.4 - FULL STEP FOLLOWING

• TAKE A TRAINING 4 HOURS
    • TAKE A PHYSICAL TEST
    • TAKE A THEORY TEST
    • TAKE A PRACTICAL TEST
    4) PAY THE FEE / TAKE A PHOTO AND PRINT DRIVING LICENCE
    (FEE 105 BAHT AND PLASTIC SMART CARD 100 BAHT)

Bjørn liker dette.
  16. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Jeg lurer litt på en ting som er litt på siden av førerkort.
    Er du så god i Thai lese / skrive at du greide å finne frem til driving license på den på startsiden til DLT.
    Kunne ikke se at det noe på engelsk der. :)

17. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Neida, har kun lært meg noen få ord Thai foreløbig, men har et sterkt ønske om å lære både å prate, lese og skrive språket, lurer på hvor lang tid det tar, men har jo ikke hue under armen så kan bruke google til å søke etter info.

18. ksun

ksun Medlem

Antall likte mottatt:
    1
    Poeng:
    6
    I siden som ts linker til står det: Behind the main building, in between the food stalls and the toilets you will find a small shop that will cut and laminate your license for a minimal fee.
    Det minner om slike en kan kjøpe i Khaosan i Bangkok :)
    Thailappen min ser mye mer proff ut enn den norske ;-)
    Noen som vet om en trenger nye papirer når en skal fornye den ettårige?
    Hva koster det visum som kreves for å få lappen for 5 år?

19. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Når det 1-årige prøvesertifikatet utgår så har du 1 år på deg til å få ditt neste 5-års sertifikat. Sertifikatet er selvfølgelig ugyldig etter 1 år.

Når du fornye så trenger du følgende papirer.

1. Non-immigrant visa

2. Bostedsbevis.

3. Ditt gamle thai sertifikat

4. Legeattest

Ditt nye sertifikat er gyldig for 5 år pluss det som er igjen av året til din neste fødselsdag. Er du heldig så varer sertifikatet i 6 år.

PS. Et visum kjøper man ikke.

ksun liker dette.
  20. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Dersom du ønsker korrekt informasjon så kan du lese denne linken.

http://www.motorcycle.in.th/wiki/doku.php/driver_s_license

21. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    ???? mener du at informasjonen fra DLT ikke er korrekt?

Del denne siden