På to hjul i Thailand

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Hans Petter Iversen, 29 Mar 2014.

1. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Spørs om ikke dette har vært en overligger? Altså en 2013 modell?

Honda oppgraderte PCX tidligere i år og den nye 2014 modellen har vært solgt for + - 80 000 THB kontant.

Nye ting med den er feks: Led lys, større tank, 12V strømuttak osv..

2. En dekkhistorie: Søndag går turen nok en gang til Chayapum district of Tepsatit. Jeg gikk over CBR en for ett par dager siden og oppdaget nok en gang spiker i bakdekket. Siden dekket allerede hadde rullet over 13 000km og var plugget en gang før, bestemte jeg at det var best å få på ett nytt. Kjørte derfor sakte og pent opp til Honda forhandleren min for å få dem til å bestille nytt.
    Engelskunnskapene hos de ansatte er helt fraværende så dette ble ikke lett. Jeg kjørte sykkelen inn på verkstedet og pekte på bakdekket, mekanikeren smilte og kom med slangen for å fylle luft. Jeg fikk snurret på hjulet slik at spikeren kom til syne. Can fiks. sa han. No no, no fiks, sa jeg. New, sa jeg og pekte på dekket en gang til. Han skjønte ikke hva jeg mente. Det sto en pc der og jeg gikk inn på Google translate og skrev nytt dekk og fikk oversatt til Thai. Mekanikeren leste skrev så på thai, som oversatt til engelsk ble: like fint kan fikses, trenger ikke nytt. Jeg ristet på hodet, skrev nok en gang nytt dekk. Merkanikeren ga seg og bestilte dekk til meg. Jeg kunne komme igjen dagen etter så skulle han legge på det nye dekket.
    Jeg kom til avtalt tid dagen etter, dekket var kommet og mekanikeren gikk i gang. På tross av at dette er stort og helt nytt verksted, hadde de ikke annet utsyr enn dekkspaker og håndkraft. Mekanikeren gikk i gang men dette var tyngre og krevde mye mer kraft enn å ta av dekket på en liten scooter. Han måtte få hjelp av en av selgerene og etter mye svetting var det gamle dekket demontert. Han sammenlignet det gamle med det nye og sa noe til kollegaen og de kikket på meg og flirte. Vet ikke hva de sa men kan tenke meg at det nok var noe om dum farang som kjøper nytt dekk når det gamle er like rundt som det nye :).
    Etter en liten time var det nye dekket på plass og det var en svett mekaniker og en like svett selger som var glade for at jobben var gjort.
    Om jeg ville ha med det gamle dekket? Jeg ristet på hodet, har ikke båt (trenger ikke fender), har heller ikke små barn (trenger ikke huske). Nå var nok mine venner hos Honda overbevist om at jeg var skikkelig dum, for det gamle dekket kunne selges og det er vel også en panteordning på dekk. De pengene skal gutta hos Honda få av meg :).
    Pris for nytt bakdekk montert på sykkelen? 2100 THB. Kan ikke se noen grunn til å kjøre med slitte dekk når det ikke er dyrere.

Ric Rac, Bjørn og Jhemm liker dette.
  3. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Har vært noen dager i Pattaya denne uka og fikk endelig testet en PCX hos min faste utleier. 2014-11-05 12.43.56.jpg

Som man ser på setet er det en slags stopper der så dette er den "gamle" typen PCX og ikke den oppgraderte 2014 modellen. Der har man fjernet denne og "storvokste" faranger kan lettere strekke seg lenger bak på setet ;)

Mitt inntrykk: Merket att med passasjer så ble sykkelen noe ustabil i lav fart, start/stopp lyskryss osv. Dette fordi tyngdepunktet blir forskjøvet en del bak og opp fordi passasjer sitter ganske høyt. Litt ugunstig synes jeg, min samboer synes også det var litt vanskelig å stige av og på scooteren(hun er litt lav) og att selve sittestillingen ble ganske bred.

Ellers når jeg kjørte den alene synes jeg den virket ganske smooth og lett å kjøre, hadde kanskje forventet litt mer power når man var to på scootern. Har vurdert innkjøp av PCX, men er ikke like sikker nå. Uansett så er nok ikke innkjøp aktuelt foreløpig så lenge jeg holder til her i Bangkok på mine Thailandsturer :)

4. PCX er en glimrende sykkel for kort turer og med en person. 150 cc er jo ikke allverden så det er klart at med to personer så blir den doven.
    Skal du ha en scooter med nok power god plass og som er stabil er nok Forzaen ett mye bedre kjøp. Den er stor og lang og har god plass til to personer, og med toppboks kan man få med seg ganske mye bagasje på tur. Forzaen er også ganske høy og bred for pasasjeren men det er god sittekomfort. Det eneste problemet er hvis pasasjeren er kort i beina. En kamerat som kjører Forza har skjøtet på fotvilerene til pasasjeren slik at konas føtter rekker ned. Etter at han gjorde dette sier hun at selv etter 40 mil bak på sykkelen på en dag er hun ikke sliten eller lei.
    Har prøvd Forza noen ganger. Når CBR min skal byttes ut, da blir det Forza på meg

Bjørn liker dette.
  5. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Har sett flere og flere Forza i den senere tid og den er vel den 300 ccm utgaven antar jeg? Har selv en lignende i Norge(Yamaha X-MAX) Så jeg er godt vant til størrelsen.

Ja, samboer er ganske kort så hun synes PCX`en var litt tung og stige av og på.

På sikt om en blir bosatt i litt mer landlige omgivelser så må jeg vel ha en scooter som begge kan bruke i det daglige så får jeg heller finne meg en litt større sak for egotripper ;)

6. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
  7. knut

knut Aktiv

Antall likte mottatt:
    18
    Poeng:
    31
    Hei igjenn, her er en butikk for styling av PCX og Forza, jeg synes personelig det var dyrt der men for den som liker å sminke opp dama si , så her er adressen. http://www.powerphuket.com/ Ser det vel ut av nettadressen, men bare for å presisere så ligger denne butikken på Phuket.

8. knut

knut Aktiv

Antall likte mottatt:
    18
    Poeng:
    31
    Fint at noen er inne å fjerner å legger til, men det var vel ikke nødvendig å fjerne bildet av den stilige stayla scooteren, men men. Til den som har skrevet med røtt, jeg er av den oppfattning at folk her inne kan lese selv, i å med at det ikke er lakt igjenn noe spor så går jeg ut fra at dette er admin eller eier, men tusen takk for hjelpen.

9. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Upps, det var jeg som gjorde det. Men var det et bilde der? Det var ihvertfall ikke meningen å fjerne det....

Trodde det viste att admin eller moderator hadde redigert. Var noe rart i editoren der fordi jeg ville legge kommentaren min helt nederst, men den la seg allikevel rett bak linken som du hadde lagt inn.

10. Siden bildet til Knut ble borte, her er ett annet av en PCX. Med denne kan hele familen bli med honda-pcx-side-ca...pcx.com--3d9d132.jpg

11. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Tidligere i år var jeg en tur innom Nang Rong, jeg kjørte bil og skal nesten sverge på att jeg så en PCX som var ombygd til trehjuling med lastekasse bak. Kan ikke si sikkert att det var en PCX med det lignet veldig. Måtte være ganske praktisk om du leverer ut varer i nærområdet ;)

12. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    2015-01-26 15.30.28.jpg Var i Pattaya nå nylig og så en ombygget PCX der ;)

13. Ser heftig ut, men litt lite bildet

14. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Redigerte litt posten, la inn et nytt bilde som ikke var så mange megabyte ;) Klikk på bildet så blir det bedre....

15. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    Er dette sykkelen til dansken Speedy?

16. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Så bare denne sykkelen tilfeldigvis utenfor The Avenue, men det står da Speedy på den så kanskje du har rett :)

Murmel liker dette.
  17. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    Tipper det er den - den virker kjent nemlig. Han bor der jeg pleier å bo når jeg er i Pattaya. Og han fikk bygd om en slik sykkel for en tid siden har jeg latt meg fortelle - har bare sett den såvidt en gang men husker ikke modell og merke.

18. Laokao

Laokao Avhengig

Antall likte mottatt:
    30
    Poeng:
    181
    Det meste fra meg er nok ord. Mine mc stories ble aldri filmet eller tatt bilder av.
    Morsomste var egentlig den skikkelig rat-biken jeg leide som en 600 kubikker privat fra en fokkings aussie nede på phuket.
    Som utlending fikk jeg jo ikke håndtere noe over den størrelsen, på den tiden.
    Det viste seg jo at sykkelen holdt på å knakk sammen når jeg ga litt gass. En V-max på zzr gafler holder faen meg ikke!

Hehehe... er ikke noe sykkelfantom, men såpass skjønte da til og med jeg ;)

I dag er det lenge siden jeg kjørte sykkel.
    Ca like lenge som eldstesønnen...han blir 11 i år.
    Med førtiårskrisen tilbakelagt ser jeg ikke på noe som noe problem... absolutt.

Og utifra hva jeg sier, har jeg selvsagt alltid rett... no?

Del denne siden