På to hjul i Thailand

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Hans Petter Iversen, 29 Mar 2014.

1. Der er sikkert flere enn meg som liker å kjøre MC. MC kan være alt fra 100 ccm og oppover. Selv har jeg en Honda 250 cbr til turbruk. DSCN2388.JPG
    Da jeg kjøpte denne sykkelen var jeg skeptisk, jeg var egentlig på utkikk etter en brukt Honda Phantom. En dag ble jeg tipset om en forhandler som skulle ha en slik stående for salg. Dagen etter reiste jeg dit for å kikke på den, bomtur, sykkelen var solgt dagen før. Innehaveren var derfor ivrig på at jeg heller burde kjøpe en 250cbr, som i følge han var en flott tursykkel. Nei sa jeg, dette er en sykkel for young boys. No No sa han, not for young boys. Han dro meg ut av butikken og ba meg prøve hans private 250 en tur, ja ja tenkte jeg, jeg tester en tur så blir det slutt på maset.
    Etter en prøvetur på noen km fant jeg ut det faktisk var en helt ok sykkel å kjøre, selv form meg med mine 180 cm og drøye 100kg.
    Tilbake i butikken ga jeg følgende beskjed til forhandleren. Jeg tar den røde sykkelen du har i butikken, jeg går i banken og tar ut penger, spiser lunsj og er tilbake om en time, da må sykkelen være klar, går ikke det skal jeg ikke ha den. To mekanikere slapp alt de hadde i hendene og begynte å klargjøre min sykkel.
    Etter en tur i banken og litt lunj var jeg tilbake hos forhandleren, sykkelen var klar,og av praktiske årsaker ble den registrert på kona til kompisen. (les mer om det her http://www.thailandnytt.com/threads/historier-fra-dagliglivet-på-landsbygda.3/page-4)
    I husstanden befinner det seg også en 110ccm Suzuki av eldre årgang som jeg bruker til korte turer, samt en ny Honda scooter som kjerringa bruker. Ja vi har bil også så det er nok av kjøretøy å velge i.
    Meningen med denne tråden er å få medlemmene til å legge ut bilder av sin mc og fortelle om turer og opplevelser på 2 hjul i Thailand.

Bjørn liker dette.
  2.  
  3. Har akurat hatt en flott mc tur fra Bankruat til Makham District, Chanthaburi. Dattera til kjerringa måtte på skolen der for å hente vintesbyrd, så da ble det til at hun og jeg dro med MC.
    På slike turer prøver jeg alltid å unngå hovedveier, det er om å gjøre å kjøre sideveier og ruter med mindre trafikk. Er jeg på MC tur skal jeg kose meg og se og oppleve natur og lukter.
    På denne turen valgte vi derfor følgende rute https://goo.gl/maps/jdaeY
    Den første delen av turen er ganske kjedelig, fine veier og mye trafikk, men etter å tatt av på vei nr 3393 blir det mindre trafikk. Den beste delen av denne turen foregår på vei nr 3395 som er en nydelig vei å kjøre mc på. Veien er kupert har noen ok svinger og går gjennom ett prakfullt ommeråde hvor landskapet veksler mellom forskjellige jordbruk DSCN0198.jpg
    Og med litt fjell som ramme rundt er det nesten som å kjøre i Norge.
    Vi hadde stort sett sol på denne turen og det ble varmt, veldig varmt. Så da det kom en regnskur var det faktisk behagelig. Men regnet gjør varm asfalt farlig glatt, så når jeg kjører på slikt føre blir jeg pingle, da går det sakte. Noen av de bilene vi hadde kjørt forbi tidligere tok oss igjen og feide forbi på det våte føret. Men de hadde sikkert bedre dekk enn meg.
    Siste del av turen måtte vi ut på vei 317, her er det mye trafikk og ikke spesielt hyggelig å kjøre på 2 hjul, på slik veier ligger jeg alltid med 2 fingre klare på forbremsen, siden regelen om størst først gjelder. Kjører man defensivt og bruker speil godt så går det greit også her.
    Vi valgte å overnatte i Makham, mitt råd til andre er: Ikke gjør det, denne lille byen har ingen ting å tilby. Vi kjøpte mikromat på 7 - 11 som ble spist på rommet, og resten av kvelden ble tilbrakt på rommet (400 THB for en natt) med tv titting. For oss som skulle tidlig opp dagen etter var dette greit, men hadde jeg vært her i annet ærend hadde jeg nok funnet et annet sted å tilbringe natten.
    Men uansett, har du mulighten ta en tur på vei 3395. Neste gang jeg skal dit skal jeg bruke en dag på å utforske ommerådet og sideveiene

4. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Phantom har vel bare en 16-17 Hk? Og den er etter hva jeg har lest en ganske slapp og sedat sykkel.

Din CBR ser ganske så fjong ut, hva er spec på den? Antar den er mye sprekere enn en Phantom ;)

5. Min CBR har 23,7 HP i følge boka. Med to personer og bagasje marsjer den greit i 100 - 110 uten å være masete. Har hatt den i 160, var nok mer å hente men motet mitt sviktet. Har jo hatt en del sykler i Norge som har vært større og kraftigere, men denne holder fint her nede

6. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    2013-12-04 15.52.21.jpg
    Jeg er generelt interessert i tohjulinger med motor på, men har ikke noen egen motorsykkel her i Thailand. Har delvis pendlet til Bangkok det siste halvannet året og så lenge jeg holder til her er ikke det aktuelt med noe kjøp. Tidligere oppholdt jeg meg mer i Pattaya og der leide jeg stadig vekk scootere, gjør også det ennå på kortere weekend opphold.

Her et eksempel på en av de siste jeg leide meg der, Yamaha Nouvo 125 ccm. Helt kurant bysykkel, smidig og kjapp i trafikken i badebyen :)

7. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181

Vedlagte filer:

8. Denne helgen ble en MC helg, jeg skulle besøke en kamerat i Thepsatit (Chayapum distriktet), og med en kjørelengde fra meg på 28 mil ble det til at jeg tok CBR en. Toppboksen ble pakket med litt klær og tannbørste samt fotoutsyr, noe mer trenger ikke en enslig mann på tur.
    Kjøreruta var som følger https://goo.gl/maps/8FHZX
    Vei nr 24 er ganske kjedelig å kjære mc på, den går stort sett rett fram og kan ha ganske stor trafikk, men milene renner raskt unna,så den delen av turen er en ren transportettappe. Ved enden av 24 blir det straks mere gøy å kjøre mc, det blir noen svinger samt en del ting å se langs veien.Så de siste 10 - 12 milene på denne turen er kosekjøring.
    Vel framme hos kameraten ble vi enige om at dagen etter skulle vi ta en skikkelig runde. Thepsatit ligger i kupert terreng litt oppe på fjellet og har en rekke fine MC veier å by på, jeg som bor på det flate slettelandet i Ban Kruat gledet meg til å kjøre litt heftige svinger og oppleve fjellluft.
    Lørdagen kom med strålende sol. Etter en frokost med egg og bacon la vi ut på tur. Vi var enige om å ta det rolig og stoppe hver gang vi ville ta bilder. Det var ikke noe vi skulle rekke, så vi hadde god tid.
    DSC_0056.JPG
    Her kan dere se bratte bakker, fine svinger og litt dårlig asfalt, akurat som i Norge.
    Etter noen km på hovedveien tok vi inn på sidevein som er på bildet over. Denne gikk bratt oppover og det var som å kjøre på en Norsk riksvei. Etter noen km med stigning ble det nok en fotostopp. DSC_0049.JPG
    Nesten som i Norge
    På toppen var det slutt på asfalten så vi valgte å kjøre ned igjen og ta en annen hyggelig sidevei.

DSC_0052.JPG Slutt på asfalten
    Etter noen km ble det ny fotostopp, inne på ett tempelommeråde var det ett spesielt hus kameraten måtte vise meg. Jeg her bygd hus i Norge hvor vi støpte inn noen ølflasker i lecamuren, men maken til dette har jeg ikke sett før.
    DSC_0060.JPG
    DSC_0065.JPG

Thepastitt ommeråde har også mye vindmøller, disse har kommet opp de to tre siste årene og i motsetning til Norge er folk flest stolte over disse ogt syntes det er flott at de har fått disse.
    DSC_0087.JPG
    Runden vår denne lørdagen ble på drøyt 20 mil, en tur med mange stopp og fine opplevelser, desverre ble det ikke så mange bilder på slutten, da kamerat gikk tomt for strøm. Men det var to tørste herrer som kom tilbake til utgangspunktet. Kaldt øl er aldri berdre enn etter en lang og flott dag på motorsykkelen.
    Søndag var det på tide å sette kursen hjem igjen. Jeg valgte å reise etter en tidlig forkost for å unngå regn. Det var hele tiden truende skyer i horisonten så hjemturen gikk uten andre stopp enn en for å fylle opp tanken. Å ja jeg rakk hjem uten å bli våt.
    Det blir nok flere MC turer til Thepsatit, det er mange flere veier der opp jeg vil kjøre på

Jhemm og KAARETHAI liker dette.
  9. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    Hei Hans P. I Khun Han lenger øst for deg finnes det et tempel som er bygd opp med flasker på samme måten som på bildene dine over her. Også meget imponerende å se på. De bygger fortsatt så skal bli veldig spennende å se alt når de en dag i fremtiden er ferdige.

10. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
  11. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
  12. Må nok innrømme at vi ikke kjører med mye verneutstyr. Men skikkelig hjelm (fra Norge) bruker vi og kjørehansker som også er innkjøpt i Norge. Har vurdert å få sendt hit kjøreutstyret fra Norge men det blir nok for varmt å bruke her nede.

13. Skulle på en liten MC tur forrge dagen, hadde besøk av noen venner fra Chayapum/Norge. Siden disse også kjører MC ble det til at vi skulle ta en runde i distriktet. Det var noen uker siden jeg hadde brukt 250 en, så jeg fant ut at jeg skulle kjøre innom minlokale Hondaforhandler for å få sjekket luft og smurt kjede.
    Jeg kjørte sykkelen inn på verkstedet og forklarte hva jeg ville ha gjort. Mekanikere begynte med å sjekke bakdekket for skader, takk fordet, for midt i dekket satt en spiker. Kan du fikse dette nå? Spurte jeg. Han nikket skrudde av hele bakhjulet satte seg på sin egen MC og kjørte til et dekkverksted for å få plugget dekket.
    Etter en drøy halvtime var han tilbake, 20140728_103131.jpg hjulet ble montert, luftrykket sjekket, kjede ble smurt og strammet. Totalt 240 THB.
    Så stor takk til mitt lokale Honda verksted som nok en gang ga meg fantastisk service :)
    Skulle prøvd det samme i Norge, reist til hondaforhandleren og bedt dem gjøre dette på sparket, da hadde de fått seg en god latter

Murmel liker dette.
  14. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Biltema her i Noreg har et ganske greit kit for rep av dekk, jeg skal kjøpe et slikt å ha i min tohjuling her i Oslo. Har også dekkskum som nødløsning.

Vi snakket litt om sikkerhetsutstyr lenger oppe i tråden og jeg har også kjøpt inn en bukse fra Jofama(Lindstrand) Den kan jo være et greit alternativ for motorsyklister i Thailand. Tester her

Lufttrykk er viktig ja, det er noe som bør sjekkes ofte. Men vet av erfaring att det er lett å slurve med det ;) Det finnes jo også små hendige målere som alle burde ha, så slipper man å reise til nærmeste "sjappe" for å sjekke luft.

15. Har dårlig erfaring med dekkskum, men hadde det alltid i med meg når jeg kjørte MC i Norge. I Norge får du ikke fikset noe på sparket, så der kan nok skummet og settet fra Biltema være til hjelp. Jeg har kjørt mye MC her i Thailand og mange langturer, har hatt ett par pungteringer på disse turene men alltid vært heldig å få fikser tingene mens jeg venter. MC verksteder finnes det jo nesten på hvert gatehjørne. :)
    Med CBRen var dette første pungtering, etter snart 12 000 km er nok dekkbytte både foran og bak nært forestående. Nye dekk er helt sikkert på plass før neste langtur.

Bjørn liker dette.
  16. En stund siden det har blitt noen skikkelig langtur på meg, men sykkelen har da vært i bruk på en del turer rundt i distriktet her.
    Siden min gode venn Knut har kjøpt seg en PCX har han og jeg hatt noen fine dagsturer i det siste.
    Her har vi tatt en liten røykepause
    20141016_134447.jpg

Det som jeg stadig vekk oppserverer på mine turer er mangel på bruk av hjelm, at Thaier ikke bruker hjelm får så være men at så mange faranger lær være, er for meg en gåte. Jeg tror det rett og slett kommer av uvitenhet/dumhet.
    Alle jeg kjenner her nede som har kjørt MC i feks Norge bruker alltid hjelm, selv på korte turer. Hvorfor gjør vi det? Fordi vi har fått opplæring i sikkerhet og vi vet at hjelm kan være forskjell på liv og død når du kjører mc (selv på kort turer).
    Hjelm er til for sikkerhet, ikke for å slippe bot. Husk selv en dårlig thaihjelm er bedre enn ingen hjelm.
    Det er bedre å se dum ut med hjelm, enn å bli dum fordi du ikke brukte og fikk hjerneskade

Bjørn liker dette.
  17. knut

knut Aktiv

Antall likte mottatt:
    18
    Poeng:
    31
    Bruker hjelm hjemme også jeg, man vet aldri når ulykken er ute ( kjerringa kan slå seg vrang ) :hungover: WP_20141024_10_37_50_Pro[1].jpg

Murmel liker dette.
  18. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Hva koster en ny PCX nå til dags?

Her i Bangkok er det faktisk ganske mange som bruker hjelm :) Men ser att det er en helt annen "kultur" på bygda, men jeg forstår også att når man kjører korte turer innenfor sin egen "bygd" moban eller hva man skal kalle det så er det ikke så nøye med hjelm. Man snirkler seg rundt i 20-30 km/t og jeg hadde sikkert slurvet med dette selv om jeg hadde bodd på bygda.

19. Ny PCX rundt 70 000 her i distriktet

20. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Det høres rimelig ut, leste nettopp om en som kjøpte sin i Buriram for 79 000 THB nå i sommer.

21. knut

knut Aktiv

Antall likte mottatt:
    18
    Poeng:
    31
    Hans Petter har nok rett i pris om du bet kontant. Men 2 år ab, da er du oppe i 80 000 bath + litt utstyr så 85 til 90 000 bath.

Del denne siden