1. Enkelte har problemer med å motta registrerings e-post for å få bekreftet sitt medlemskap på ThailandNytt. Sjekk først og fremst at eposten fra ThailandNytt ikke er havnet i din spam/søppelpostkasse. Det kan også være at e-post tilbyderen din har sperret e-posten. Da kan du forsøke å hviteliste alle e-poster som kommer fra domenet *thailandnytt.com (les hos din e-post tilbyder om hvordan du gjør dette). Får du fremdeles ingen e-post, eller har du fremdeles ikke mulighet til å logge inn? Send en e-post til nettgrunder@gmail.com slik at vi får aktivere deg manuelt.

Hvis bagasjen er forsinket.

En tråd i 'Ferie, fritid og reise' startet av KAARETHAI, 21 Nov 2013.

  1. KAARETHAI

    KAARETHAI Veteran

    Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Krav på erstatning for nøkterne utlegg

    Hvis bagasjen er forsinket, bortkommet eller skadet, kan du kreve erstatning av flyselskapet. Utlegg til for eksempel klær og toalettartikler blir vanligvis erstattet. Dette gjelder også ved kortere forsinkelser, men utgiften må skyldes et nødvendig behov dersom du skal få pengene tilbake.
    - Hvis du står alene igjen ved tomt bagasjebånd, og skjønner at du er overlatt til det du står og går i, må du kontakte flyselskapet ved bagasjeutleveringen. Gjør det helst med én gang, eller senest sju dager etter at du skulle ha mottatt bagasjen. Pass på at du tar vare på den skriftlig bekreftelsen, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogly.
    - Du kan ha krav på erstatning for nøkterne utlegg som for eksempel klær og toalettartikler, sier hun.
    Når du har fått tilbake bagasjen, må du reklamere skriftlig til flyselskapet og kreve erstatning for utgiftene dine. Dette må gjøres innen 21 dager etter at du fikk tilbake kofferten.
    -Ikke legg verdifulle gjenstander i bagasjen

    Innenfor EU/EØS-området og i enkelte flygninger utenfor, er maksimumsgrensen på cirka 10.000 kroner. For andre flygninger utenfor EØS, vil maksimumsbeløpet kunne være atskillig lavere.
    - Om bagasjen din er spesielt verdifull, bør du opplyse flyselskapet om dette når du sjekker inn. I mange tilfeller kan flyselskapet tilby bagasjevilkår som gir bedre dekning dersom bagasjen blir skadet eller mistet. Vær oppmerksom på at flyselskapet kan kreve at du betaler et gebyr for denne beskyttelsen. Du vil uansett ikke motta høyere erstatning enn det bagasjen er verdt, sier Skogly.
    Hvis flyselskapet regner med at bagasjen ikke kommer til rette, eller den ikke har dukket opp innen 21 dager, har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.
    - Men husk at denne erstatningen er begrenset til et maksimumsbeløp. Det varierer etter hvilket land du skal reise fra eller til. Husk derfor, at du ikke bør legge spesielt verdifulle gjenstander i bagasjen. Det kan medføre tap av erstatning, sier Skogly.
    Skogly påpeker at dersom du ønsker å sikre verdiene i bagasjen fullt ut, kan det være nødvendig å tegne en egnet reiseforsikring.
    http://reise.aftenposten.no/reise/H...n-hver-gang-de-reiser-56029.html#.Uo1ztSc2dBI
     
  2.  

Del denne siden