Førerkort i Thailand

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Ragnar, 17 Mai 2013.

1. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6
    Som en bitte liten korreksjon til noe av det som er skrevet litt lenger opp i tråden:
    Man skal nu ikke henvende seg til imigration for bekreftelse på bosted.
    Dette skal nu utelukkende gjøres ved henvendelse til Den Norske Ambassaden i Bangkok.
    Noe de opplyste meg om i løpet av en av de siste dagers korrespondanse.

2. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    D

Denne gangen tar ambassaden feil. Egentlig ikke overraskende da deres info om et thailandsk førerkort på deres sider er rimelig mangelfull. Det korrekte er at imigrasjonen utsteder bostedsbeviset som loven krever. MEN DLT aksepterer et "bostedsbevis" fra ambassaden. Jeg bruker " " for det papiret fra ambassaden er ikke et bevis for noe som helst. Fordi dette er bare en adresse som dem får oppgitt. Og ikke en oppgitt dem kontrollerer.

Som et tillegg så finnes det også en mulighet til. Den lokale politistasjonen kan også utstede et boligbevis.

3. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6

Ja jeg ble noe forundret jeg og.
    Imigration har jo faktisk vært mannsterke hjemme hos meg for å sjekke opp og ned og i mente at jeg virkelig bor her.
    De er vel de som har beste forutsetning for å uttale seg om nettopp det.
    Som du nevner så er jo min adresse overfor D.N.A. Bangkok noe som bare er oppgitt.

4. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6
    Siden jeg uansett skal ta turen avgårde til mitt lokale immigration kontor 45 minutters kjøring herfra kommende mandag,….så skal jeg jammen
    meg se om jeg da også får lurt ut av dem et bostedsbevis.
    Om jeg lykkedes med dette vil jeg på en pen måte opplyse D.N.A. Bangkok om at dette tilsynelatende fremdeles er mulig.
    Isaan,…er der noe ferskhetskrav til bostedsattest i forbindeles med førerkortet?

5. Husk å ta med 2 bilder for å bostedbevis samt kopier av husboka til den adressen du skal ha beviset for og kopier av passet med visa samt siden med passnummer og bildet. Jeg pleier å ta med kona slik at hun kan bekrefte at jeg bor der. Bostedbeviset er gyldig i 3 måneder hvis jeg ikke husker helt feil

Ric Rac liker dette.
  6. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6

Takk Hans Petter!
    Fort gjort å glemme i disse viktige detaljer i farten. Det er jo ikke helt ubetydelige mengder dokumenter og kopier av disse
    som mer eller mindre kontinuerlig skal leveres både hit og dit ved å ha et fastboerliv i Thailand.
    Summen av giftermål,thailandsk førerkort,registrert utflyttet fra Norge og hele resten av smørbrødleksen utgjør jo en liten regnskog
    av papirer.
    Man kan gå tidvis lei av skytteltrafikken for å holde orden i sine sysaker,men det er nok det smarteste som fastboer i fremmed land.
    Vanen av alltid ha passbilder ekstra i lommeboken har jeg forlengst sett nytteverdien av.
    Gul husbok vil vel forenkle en del av problematikken i en del av det man er påkrevd.
    Blir vel neste steg på korsveien å jage borgermesteren opp av godstolen og pent geleide ham til Amphur. Noe tungrodd og ikke minst å sette seg selv
    i en skyld situasjon til et annet menneske. Noe jeg ikke kan fordra.
    Ble litt utsvevende og off topic noe av dette,..selv om alle ledd i kabalen berører hverandre.

jan t thorbjornsen liker dette.
  7. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Du kan oppgi adressen til ditt lokale rådhus og ambassaden utsteder et bostedsbevis på det. DLT vil høyst sansynlig reagere på adressen, men ambassaden bare gjør som du sier. At det bare er noe tull er også en side av saken.

Ric Rac liker dette.
  8. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Uansett om bostedsbeviset kommer fra ambassaden, din lokale politistasjon eller fra Immigrasjonen så må den ikke være eldre enn 30 dager. Og husk at DLT beholder bostedsbeviset. Så dersom du planlegger ett bil eller motorsykkelkjøp så få Immigrasjonen til å lage to stykker. Og da trenger du selvfølgelig dobbelt opp med bilder og kopier.

Det er et par ting som er viktig når det gjelder et bostedsbevis.

1. Man trenger et Non-Immigrant Visa. Dette fordi dette er bevis på at man er FASTBOENDE og IKKE TURIST.

2. Man KAN IKKE bo på et hotell selv om det finnes ENKELTSTÅENDE tilfeller der Immigrasjonen har utstedt et bostedsbevis når vedkommende har bodd på et hotell. Hva jeg snakker om er hva loven krever. IKKE hva NOEN offentlige stjenestemenn NOEN GANGER
    gjør og ikke gjør.

Dette er et et par linker som inneholder litt informasjon.

http://www.thailand-immigration.org/thai-pr.html

http://driving.information.in.th/driving-licence.html

Ric Rac liker dette.
  9. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Disse enkeltstående tilfellene du snakker om Isaan er nok langt flere enn du tror....

For noen år siden skulle jeg skaffe meg bankkonto i Bangkok Bank og da krevde de bostedsbevis. Jeg har aldri hatt noe annet enn 30 dagers stempel i passet på mine opphold i Thailand, da jeg ikke kan være lenger pga turnusjobb.
    Bostedsbevis ble ordnet, fremviste da en leiekontrakt, daværende kjæreste gikk god for meg + en del kopier av pass, id kort osv...

10. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Jeg må få lov til å tillegge at jeg gjentatte ganger opp igjenom årene har blitt beskyldt for desinformasjon når det gjelder et thailandsk førerkort og dette til det kjedsomelige. Til og med når jeg kan legge fram HÅNDFASTE BEVIS fra DLT og SERIØS informasjon fra advokatfirmaer på nettet. Alle disse beskyldningene kommer fordi en eller annen har opplevd å få et offentlig papir UTEN å være kvalifisert til det UTEN å vite at han har fått det på "sviktende" grunnlag. Forstår man ikke dette så mener jeg at man før eller siden vil oppleve å få seriøse problemer i Thailand. Og da kan "The Land Of Smiles" fort bli "The Land Of Exit".

PS. Jeg har ikke et førerkort fra Norge. Jeg fikk mitt thailandske førerkort med blant annet å svare negativt på DLT*s funksjonær sitt spørsmål om jeg kunne kjøre bil. Og skulle dette være et BEVIS for at ALLE utlendinger kan få et thailandsk førerkort UTEN å kunne kjøre bil så sier jeg bare "trøste og bære". For så blåøyd går det vel ikke ann å være.

11. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Jeg mener at det blir en tanke feil dersom en moderator ( fordi jeg mener at en moderator har et visst ansvar for korrekt informasjon) skal komme med PERSONLIGE erfaringer i Thailand og fremlegge dette som et slags bevis. Jeg fikk også min første bankkonto i Thailand på et visumfritt opphold. Jeg trengte ikke engang et bostedsbevis. Kun et pass og 500 baht innskudd. Man MÅ IKKE blande sammen "hummer og kanari". Mitt råd er å skaffe seg FAKTA og frembringe de korrekte papirer, uansett hva det måtte gjelde i Thailand, og så søke om det man trenger. På en måte så kan man si at ærlighet varer lengst.

KAARETHAI liker dette.
  12. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6
    Isaan fikk rett ja!
    Immigration skriver fremdeles ut bostedsbevis i forbindelse med og spesielt tilrettelagt fornying av sertifikat med spesifikasjon
    om hvorvidt det dreier seg om motorsykkel eller bil. Dette ble spurt om.
    Jeg ihendehar nu to ganske solide dokumentasjoner fra Immigration,..som jeg vil gjette meg til at taes adskillig mer seriøst
    hos biltilsynet enn den enkle bostedsbekreftelse som utstedes fra D.N.A Bangkok uten at jeg på noe måte prøver å stille dem i negativt lys.
    Uten at jeg selv er istand til å lese bekreftelsene fra Immigration,så dreier det seg om ikke mindre enn 2 helskrevne A4 sider.
    En skulle da tro og formode at annet enn bare bostedsadresse fremkommer.
    Der var intet gebyr hos Imm for å få utført dette,helt kostnadsfritt og noe de gjorde på direkten sammenfallende med min 90 dagers rapport.
    Jeg kan selvfølgelig plage fruen og få en komplett oversettelse av innholdet,..men har valgt å la være.

13. Heldiggris, jeg måtte ut med 1000 THB for å få to stk bostedsbevis til førekort på torsdag, dette var hos imigration i Cap Chom

Ric Rac liker dette.
  14. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6

På mitt lokale Immigration for Nakhon Pathom,som er lokalisert noe forunderlig 45 minutters kjøring fra Nakhon Pathom,på et sted
    som heter Sam Phran,..ja der synes det for meg som at jeg på et eller annet pussig vis får særbehandling innen ett eller annet hver bidige gang jeg er der.
    Ikke er det snakk om at det kvinnelige klientellet har lagt noen spesiell elsk på meg heller. Ei heller har jeg flørtet meg til noe.
    Jeg får av deres ansatte uavhengig av kjønn en ganske så fabelaktig behandling hver gang jeg er der.
    Dette ble nok noe off topic fra førerkort,annet enn at alt henger sammen.
    Ved forrige besøk lot de meg passere hele køen,som av og til kan ta timer.
    Mulig det hadde noe med min skjønne datter på 2 måneder på armen min?
    Jeg tviler heller ikke på at det hadde vært ifølge boken å fakturere meg for 1000 baht for tjenestene rundt utskrift av de 2 nevnte dokumenter.

15. Da er førerkortene mine fornyet og har nå fått for 5 år. Jeg gjorde dette på følgende måte(dette er ikke en fasit men hvordan jeg gjorde det)
    1. Skaffet bostedbevis fra Imigration (siden jeg ikke har gul bok), siden jeg skulle fornye 2 førerkort ba jeg om å få 2 stk pris 1000 THB
    2.Legeatest, bloodtrykket ble sjekket og det var det, her ba jeg også om 2 stk slik at jeg hadde en til hvert førerkort, pris 100THB
    3. Biltilsynet: Leverte papirene de gamle førerkortene mine samt passet i skranken.
    4.Etter 20 minutter ble jeg ropt 0pp, som sist ropte de FARANG, skrev under på diverse papirer og måtet vente litt til.
    5.Tok reaksjonstest og fargesyn og sidesynstest.
    6. Alt bestårr og 2 stk førerkort med 5 års gykdighet ble byttet i 960 THB
    Totalpris for meg 2060 THB.
    En halv dag for å reise til imigration, samt tilsammen 2,5 timer i dag innkludert reisetid og legebesøk, slett ikke galt

Murmel liker dette.
  16. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Hvilket visum trengte du denne gangen og hvilket visum trengte du for å få et 1-års prøvesertifikat?

17. Første førerkort ble tatt mens jeg hadde 60 dagers turistvisum. Nå har jeg ettårsvisa

18. jan t thorbjornsen

jan t thorbjornsen Medlem

Antall likte mottatt:
    6
    Poeng:
    6
    jeg trengte ikke landsbysjefen paa amphuren for gul husbok da jeg og kona var registret gift der,men sjefen I huset maa komme

19. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Når det gjelder dette med lover og regler i Pattaya så sitter jeg med det inntrykket at dem stort sett ikke følges. Og påstanden jeg ofte møter er at i Pattaya så kan man fint få et thailandsk førerkort på et turistvisum. Men jeg finner stadig vekk steder på nettet hvor noen mener at dette ikke stemmer. Og denne linken, som ikke er helt fersk, påstår ettertrykkelig at man MÅ ha et Non Immigrant Visa. Hvilket også loven krever. Hva leg lurer på er om det bare er noen få utlendinger som har vært heldige eller er praksisen at man kan få et thailandsk førerkort i Pattaya på KUN et turistvisum.

http://www.pattayaunlimited.com/get-thai-driving-licence-in-pattaya/

20. ksun

ksun Medlem

Antall likte mottatt:
    1
    Poeng:
    6

Jeg fikk førerkort i Pattaya på det 30-dagers turistvisum en får ved ankomst flyplassen. Prøvde å fornye til 5 år men fikk bare 1 år med slikt visum. Kommer til å søke Non Immigrant visa neste gang selv om jeg bare har turer på mindre enn 30 dager for å slippe årlig fornyelse.
    Har lest at det er lettere lenger nord i landet, kanskje det er løsningen?

Del denne siden