Førerkort i Thailand

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Ragnar, 17 Mai 2013.

1. Jørn O

Jørn O Medlem

Antall likte mottatt:
    35
    Poeng:
    6
    At Thailandske myndigheter nå ser på et økende antall trafikk ulykker hvor utlendinger er involvert er vel og bra, også at de prøver å finne mulige løsninger på dette. Men jeg mener det er et ganske stort inngripen i et menneskes selvvurdering å frata de muligheten i å selv kjøre bil her i Thailand. Men jeg forstår selvfølgelig myndighetene og at dette for dem er et problem, og som også kan koste myndighetene endel penger. Det er Thailand som i første hånd må betale regningen da det har skjedd en ulykke. Utrykning fra politi, redning, ambulanse, sykehus osv, alt dette koster selvfølgelig penger, og kan ikke den forulykkede betale for seg så vil dette selvfølgelig være et problem for myndighetene.

Trafikkbildet i Thailand er vel egentlig ikke så mye verre enn en del andre land. Det som egentlig forverrer trafikksituasjonen her til lands er vesntrekjøringen. Turister er ikke vandt med dette, og gjør den elementære feilen ved å se til feil side da de kjører i trafikken. Det fleste turistene som kommer til Thailand kommer fra et land hvor det er høyrekjøring og er derfor inngrodd med å kikke først til høyre og tenker ikke på at i Thailand og andre land med venstrekjøring så må man se til venstre. Dette skjer automatisk og ved refleks. Selv om man er fullt klar over dette med venstrekjøring så vil en person som ikke er vandt med det kikke til høyre. Vi som bor i Thailand og har kjørt bil her en stund har som regel lært oss dette, men en turist har ikke dette i seg. Kroppen reagerer automatisk, og det man lærer og gjentar mange nok ganger blir en vane og man gjør det uten å behøve å tenke over hva man egentlig gjør. Dette også hvordan hodet og kroppen gjør sine handlinger da man kjører bil.

Etter wikipedia så er det ca 34% av vedens befolkning og ca 28% av veinettet i verden som er regulert for venstrekjøring. Er man turist fra Europa eller det amerikanske kontinent så er det med over 90% sikkerhet at man kommer fra et land med høyrekjøring. I Europa så er det bare Storbritania, Irland, Malta og Kypros som har venstrekjøring.

Det er mange turister som av ymse grunner ønsker å leie bil for å kunne være friere til å kunne bevege seg rundt. Mange liker å reise rundt og finne fine opplevelser, andre leier bil kun for å komme seg fra hotellet til stranden. De fleste som leier bil mener at venstrekjøring ikke er et problem for dem og tenker ikke noe mer over det, og at ingen skal "komme her" å prøve å belære dem noe som helst. Det er som regel disse som "driter" seg ut i trafikken. Det som innser problemene med venstrekjøring, og det trafikkbildet som er her i Thailand klarer seg som regel ganske godt siden de hele tiden er på "allerten"

Hmmm.... mens jeg skriver dette så tenker jeg mer og mer på forslaget ang bil-leie med sjåfør, og liker det mer og mer. problemet blir å finne ut hvor skillet skal gå. En turist med 30 dager visa, uten erfaring med Thailand bør kun få leie bil med sjåfør. Men hva med de som har turistvisa men har masse erfaring med Thailand siden de er her ofte og er derfor godt kjent med landet. Skal den samme regelen gjelde for dem?

Men uansett, det er positivt at myndighetene vet om problemene og ønsker å gjøre noe med det.

2. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Bil-leie med sjåfør er selvfølgelig et helt urealistisk forslag ;)

Men det stemmer vel ikke helt det du sider att de fleste turister som kommer til Thailand ikke er vant med venstrekjøring? Husk på att store nasjoner som India, Japan, Australia, Indonesia, Malaysia og Storbritannia har venstrekjøring.

3. Jørn O

Jørn O Medlem

Antall likte mottatt:
    35
    Poeng:
    6
    Tror ikke den store turist-skaren kommer fra hverken fraIndia, Malaysia eller Indonesia siden Thailand er et "høykostland" for dem, men noen er det vel. Japanere kommer i flokk og følge i store grupper og det er vel heller ikke mange av de som leier seg bil mens de er på ferie. Ferien til Japanerne er så komprimert, og de skal se så mange severdigheter i løpet av kort tid at de sitter på buss nesten hele ferien sin. Australia og New Zeeland har vel endel turister her i Thailand og selvfølgelig amerikanere og europeere. Det er vel de 2 sistnevnte som er overrepresentert i ulykkestatistikkene der utlendinger er innvolvert skulle jeg mene. Men jeg er vel forsåvidt enig i at om de med turistvisum blir påtvunget sjåfør om de vil leie bil så blir vel det litt søkt...

Ragnar liker dette.
  4. kleenex

kleenex Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    1
    Poeng:
    1
    Jeg hadde også bestemt meg for å få Thailandske førerkort på bil og sykkel, jeg er i Thailand på 60 dagers turistvisum.Kona ringte det lokale biltilsynet der hun fikk beskjed om at vi måtte ha et skriv fra den lokale amphur som bekreftet at jeg og min kone levde som ektefolk.Vi trappet opp hos amphur med vigselattest, men det holdt ikke mål, landsbysjefen måtte også komme ned å underskrive på at vi levde sammen osv.
    Landsbysjefen kom og signerte papirene for meg, prøvde å gi han litt for bryet men det ville han ikke ha noe av.
    IMG_0920.JPG

Neste steg på lista var en legeattest, dro til en privat lege der jeg ga fra meg passet til sekretæren som fylte attesten ut for meg, uten at jeg behøvde å se noen lege.Jeg så sikkert veldig frisk ut :) 50 bath kosta den attesten.

Så var det å komme seg til det lokale biltilsynet i Lam Narai neste morgen
    IMG_1025.JPG
    Her måtte jeg først igjennom en test for å se om jeg var fargeblind.Neste test var å dra i to tråder for å sjekke om jeg klarte å plassere to objekter ved siden siden av hverandre i boksen under.
    IMG_1029.JPG

Neste test var en reaksjontest der man holder foten på gasspedalen og tråkker inn bremsen før lyset i boksen beveger seg over en grense som er merket opp.Etterpå så måtte jeg også legge hodet inn til boksen å vri meg til venstre og høyre for å se hvilke farger jeg så :)
    IMG_1030.JPG

Når jeg leverte inn førerkortet mitt så brukte jeg mitt norske og der på baksiden så har vi jo også bilde av en motorsykkel ,så da trodde de selvsagt at jeg også hadde førerkort på motorsykkel.Så mulig at ved å levere det internasjonale førerkortet med oversettelse nok ikke var så lurt for dere som har gjort det.Jeg betalte vel 360 bath for begge førerkortene så med legeattesten så kom det hele på 410 bath. Holdt på å glemme at jeg også måtte kopiere en del ark som sikkert kom på 10-20 bath uten at jeg helt husker i farta.Dette var min erfaring med å få lappen i Thailand

Hans Petter Iversen liker dette.
  5. knut

knut Aktiv

Antall likte mottatt:
    18
    Poeng:
    31
    Jeg tok førerkort på bil og motorsykkel på Jomtien i 2010 fikk da for 1 år. Da 1 år var gått så var det på tide å ordne med 5 års lappen. Å da var det bare legen og den gule husboka og et lite papir som skulle fylles ut ikke noe mer. Måtte levere fra meg gammle førerkort og inn å ta bilder til nye, det var det, liksom. Så når han var ferdig så sier jeg at, i Norge får vi alt på ett førerkort, hvorfor er det to stk her, et for bil å et for motorsykkel, han bare ser på meg å sier ikke noen ting. Neivel tenkte jeg, skal ikke spørre om noe mer. I det han er ferdig å reiser seg opp å gir meg førerkortene så tar han meg på skuldra å sier , Når du må levere førerkorte for motorsykkel pgr av fyllekjøring så kan du fortsatt kjøre bil, så blunker han lurt å gikk, ser deg om 5 år, dette var i Pracon Chai. Så da vet vi hvorfor vi har to førerkort i Thailand.

6. flixern

flixern Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    0
    Poeng:
    1
    Har et par spørsmål jeg ikke klarer å finne svar på, som kanskje noen kan utdype for meg :)

Jeg og kjæresten skal til Thailand i sommer. Vi tenkte å leie motorsykkel i Phuket. Jeg har lappen for klasse B og M, mens min kjæreste har kun A1 (muligens tatt B før turen). Har leid sykkel i Thailand før, da trengte de ikke å se noe førerkort i hele tatt. Regner med dette ikke er helt lovlig i forhold til forsikring. Har derfor et par spørsmål om det å ta lappen.

1. Kan en ta lappen i Bangkok (evt. i Phuket om det er mulig?) for motorsykkel om en kun er der på ferie, eller må en bo i Thailand?
    2. Om en trenger et turistvisum for å ta lappen, kan en skaffe seg dette selv om en skal være der under 1 måned?
    3. Er det kun å dra innom "Department of Land Transportation" å ta lappen? Hvor mye koster dette og trenger en å ha med seg noe?
    4. Kan kjæresten få et internasjonalt førerkort gyldig i Thailand for motorsykkel med klasse A1 (lettmotorsykkel)? Og skjer dette på "Department of Land Transportation"?

Har hørt rykter om at det koster rundt 500 NOK/2500 BHT for å ta lappen, men vet at kilden som sa dette bodde i Thailand på det tidspunktet han tok lappen. Kom derfor inn på tanken om å ta lappen selv for en rimelig penge, av hensyn til forsikring. Skal være i Thailand i underkant av en måned, så tror dette hadde vært det beste alternativet. Håper noen kan svare på spørsmålene. Takk på forhånd! :)

7. Har svart etter beste evne, lykke til :)

8. flixern

flixern Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    0
    Poeng:
    1
    Du sier at en må ha adresse og bekreftelse fra imigration på at du bor i Thailand, men sier at et turistvisum fra ambassaden holder for å ta førerkortet? Turistvisum er kun for en måned opphold, så hva er det egentlig som stemmer? Trodde det skulle være mulig å ta "ett-års lappen"? Poenget er at jeg trenger et førerkort som er gyldig for alle motorsykler. Vil ikke risikere en forsikringssak hvor jeg blir gjeldsslave.

Men uansett, har jo førerkort for Moped. Ettersom Thailand opererer med 3 klassesystemet, så er vel dette strengt tatt gyldig for tung-sykkel om jeg går til vegvesenet å får et "internasjonalt" førerkort? For meg høres det rart ut at et norsk institutt skal utgi et slikt førerkort gyldig for tyngre sykler, så jeg går ut i fra at dette er noe som må gjøres i Thailand, på "Department of Land Transportation".

Vet at kompisen min gjorde dette, i Thailand. Men som sagt, han bodde der et par måneder, så han er selv usikker på om han "tok lappen" eller bare fikk det gjort om til internasjonalt basert på at han hadde mopedlappen. Det var ihvertfall ingen som sjekket om at han bodde der fast.

9. flixern

flixern Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    0
    Poeng:
    1
    Snakket med NAF som kun har informasjon om internasjonalt førerkort. Dette er da kun gyldig for den norske kategoriseringen av kjøretøy. Så jeg MÅ ta lappen i Thailand. Spørsmålet er da:
    1. MÅ bo der eller ikke for "ett-års lappen"?
    2. Må jeg søke om et turistvisum på forhånd fra den thailandske ambassade, eller holder et ankomstvisum?
    3. Er det da nødvendig å skaffe seg et internasjonalt førerkort når en likevel må ta lappen i Thailand? Kan være det er lettere for de å forstå det internasjonale førerkortet, men kan jo å være en fordel at de ikke forstår det, og dermed gir ut motorsykkellappen lettere?

Spørsmålet om jeg må ta lappen på nytt eller om de kan gjøre det om direkte fra M til deres klasse for tung går for det samme. Så lenge jeg får den :)

10. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    For å ta Thailandsk førekort trenger du å få bekreftet ditt Norske førekort, som her på motorsykkel, på Den Norske Ambassaden eller på norsk konsulat i Thailand det tar ca to dager, du trenger en fersk legeattest, en etterrettelig bo adresse, hotelladresse gjelder ikke, du må ta med ditt norske førekort sammen med bekreftelsen du fikk på Ambassaden/konsulatet.

Loven sier at en må inneha non emigrant o visum for å ta Thailandsk førekort, men jeg vet at noen kontorer gir førekort til turister med turistvisum, som må skaffes på en Thailandsk utenriksstasjon, gyldighet 60 dager.

Når du har disse dokumentene bør du møte opp tidlig på morgenen helst to-tre timer før kontoret åpner, åpner vanligvis kl.0900, for å trekke kølapp, når max antallet for dagens elever har kølapp stenges kølapp automaten.

Førerkort for lett moped A1 "mopedlappen" for tohjulinger med max 50cc gjelder ikke i Thailand, Thailandsk førerkort for tohjulinger gis tillatelse til å kjøre motorsykkel fra 1cc til 3000cc om det finnes.

I Thailand har en to forskjellige førekort ett for tohjulinger og ett for bil, :D mister en førekortet for motorsykkel kan en fortsatt kjøre bil eller omvendt.

Det verserer mange historier og erfaringer med dette å ta førekort i Thailand, de fleste er vandrehistorier andre er historier av folk som har fått førekort unner spesielle forhold, bekjentskap eller korrupsjon, ;) jeg tror ikke dere rekker å opparbeide slike kontakter på en snau måned.

Forsikring ja, våger å påstå at 90% av utleiemopeder i Thailand er uforsikrede, i konflikter etter en ulykke mellom en turist og en thai vinner alltid thailenderen, er det skader på mopeden kreves det reparasjonskostnader med samme verdi som nære en ny moped, noe å tenke på.

;) Jeg blir nok rettet om jeg har glemt noe men tror jeg har fått med meg de meste.

11. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Jeg har noen ganger forundret meg over denne "sannheten" om at utlendingen alltid får skylda dersom man har en trafikkulykke i Thailand. Jeg tror det er på høy tid å "avlive" den myten. For det er bare en myte. Og intet annet.

Kjører man motorsykkel med bar overkropp så blir man IKKE bøtelagt for det. Det å være uhøflig i Thailand er ikke noe man blir bøtelagt for. Men bruker man ikke hjelm så er dette en meget god grunn til å bli bøtelagt. Selv om politiet hvor jeg bor vanligvis ikke bryr seg med utlendinger.

Jeg betaler av prinsipp ALDRI penger til politiet. Det tar kanskje litt tid for tjenestemannen å forstå mitt budskap, men han gir opp etter en halvtime eller så.

Det å kjøre i påvirket tilstand skal man selvfølgelig ikke gjøre, men der hvor jeg bor så har jeg aldri opplevd at politiet har brydd seg med det. Kanskje fordi dem da hadde "tatt døden" på utelivet i byen.

12. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Det er intet ved ditt innlegg som jeg mener er ukorrekt eller "mangler" noe, men det er en ting jeg ønsker å legge til. Og det er at dersom man IKKE har et førerkort fra eget hjemland så kan man fremdeles få et thailandsk førerkort. Man trenger i tillegg til nevte krav også ta en teoritest og oppkjøring.

13. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6
    Snart på tide å fornye mitt første ett års førerkort for bil i Thailand.
    Er det da slik at man i neste omgang,altså andre omgang blir bevilget ett nytt år,..eller 5?
    1+1+5?
    Må man medbringe en masse dokumentasjon av ymse slag fra alle verdens hjørner ved fornying?
    Kan man fornye inntil 1 måned før utløp?
    Må det gjøres samme dag eller påfølgende dager inntil en måned etter utløp?
    Masse rykter og greier som svirrer rundt dette.
    Kan jo selvfølgelig Google og lese meg skakk,..eller ta en forhåndsvisitt på biltilsynet her,..men noe sier meg at noen medlemmer
    har gått dansen før.
    På forhånd takk!

14. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    D

Alt "papirarbeidet" er nesten en tro kopi av hva du gjorde den første gangen. Istedenfor norskt/int. førerkort så leverer du det gamle thai førerkortet.

Førerkortet blir på 5 år PLUSS det som er igjen av året til du fyller år. I teorien så kan dette bli 6 år.

Et nytt førerkort kan du få både før og etter at det gamle går ut. Men ikke senere enn 1 år etter.

For mange år siden så ble jeg stoppet av politiet. Jeg var ikke klar over at førerkortet mitt var utgått for 3 uker siden. Politiet bare påpekte at det var gått ut og ba meg skaffe meg et nytt.

Ric Rac liker dette.
  15. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6

Takker og bukker vyrdeste Isaan!
    Hadde forhåpninger om at fornying skulle kunne foregå ved kun oppmøte,..siden de ved første gangs førerkort fikk alt og forhåpentligvis registrerte det.
    Noe som da for min del er uendret,..noe de ikke kan vite,..uten ny dokumentasjon,..går jeg utifra.

16. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Jeg håper at du fikk med min rettelse. Det gikk litt fort "i svingene".

Hva du trenger er.

1. Det gamle thai førerkortet.

2. Bostedsbevis.

3. Pass med et Non-Immigrant Visa. (Kopier)

4. Legeattest.

Resten ordner du hos Bilsakkyndige.

Ric Rac liker dette.
  17. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Fint at du nevner dette med Non-Immigrant Visa "Isaan", om du ikke har det får du førerkort i ett år til, ikke fem år.

Ric Rac liker dette.
  18. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6

Takker igjen!
    Har Non O og under dette ett års visum. Håper på 5 år på veien lovlig nu da.

19. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Det hender at dette med et thailandsk førerkort dukker opp i samtalen og jeg kan dessverre ikke dy meg som den snille personen jeg er. Forteller enkelt og greit hvordan alt henger sammen. Både hva loven KREVER og hva som DLT faktisk gjør. Noe som nødvendigvis ikke trenger å være det samme. Og så hender det at noen påstår at det jeg sier bare er noe tull fordi dem kjenner en som kjenner en som fikk et thailandsk førerkort på et tuistvisum. Forstår man ikke at det noen ganger er forskjell på "teori" og praksis i Thailand så tror jeg at vedkommende før eller siden vil "møte veggen".

Loven KREVER også et Non-Immigrant Visa for å få et thailandsk 1-års førerkort. På DLT sine sider (sentralt) så er oversettelsen så dårlig at det har liten hensikt å legge ut en link på det. Det står der at man trenger et gyldig visum. Hva dem måtte mene med det blir bare spekulasjoner. Og så står det videre at man trenger et UGYLDIG internasjonalt førerkort. Men på sidene til DLT i Maha Sarakham så står det klart og tydelig Non-Immigrant Visa. De oversettelsene av veitrafikkloven på nettet som jeg har sett så står det også klart og tydelig at man trenger et Non-Immigrant Visa UANSETT varighet. Og det finnes en mengde sider på nettet fra diverse advokatbyråer som sier akurat det samme.

Et 1-års thailandsk førerkort er egentlig ikke et førerkort på lik linje med et 5-års førerkort. Dette fordi det KUN er et prøveførerkort og ikke er beregnet på å fornyes for ytterligere 1 år.

Ric Rac liker dette.
  20. flixern

flixern Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    0
    Poeng:
    1
    Takk for svar folkens! Tror det går med for mye tid og ressurser på å prøve å skaffe seg et Thai-førerkort for min del, spesielt med tanke på at jeg bare skal være i Thailand en knapp måned. Får heller satse på å kjøre pent. Skulle vi være så uheldig å komme utfor en ulykke, så er vel det beste å ringe turistpoliti avdelingene som er tilgjengelig i området :)

Del denne siden