Førerkort i Thailand

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Ragnar, 17 Mai 2013.

1. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Dette synes jeg var et veldig bra og informativt innlegg. Men jeg vil utdype dette med et non-immigrant visa litt mere. For det kommer ett litt senere innlegg som inneholder denne setningen.

førekortet skal ikke fornyes før utløpsdatoen. folk med turistvisum får bare ett år av gangen ikke fem år.

Er dette med turistvisum for et 1-års førerkort noe som blir vidt praktisert eller er dette bare en "lokal" foreteelse?

2. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Har planer om å ta lappen her nede nå, så kan jo skrive hva og hvordan jeg gjør det.
    Utgangspunktet er Norsk lappen for bil og intet mer, skal ta for bil og motorsykkel. Holder til i korat området, men bare turist. i dag blir det en tur på imigration for å ordne noen papirer der, hva jeg får og trenger av papirer der tar jeg når jeg har vært der, for det er jeg litt usikker på nå, men fruen har noenlunde kontroll tror jeg.
    Kan ta med at jeg har med internasjonalt førekort og er på turistvisa.

Fortsettelsen følger underveis, tipper jeg drar for å ta lappen på tirsdag eller noe sånt til uka

Bjørn og tom liker dette.
  3. ksun

ksun Medlem

Antall likte mottatt:
    1
    Poeng:
    6
    En annen fordel med thailappen er at en betaler det samme som thaier på zoo, sightseeing etc. Til og med på buffé har jeg fått rabatt :)

4. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Må vel legge til at alle uansett visum bare får 1 år første gang, det er bare de på turistvisum som bare får ett år vær gang de fornyer.

5. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Da er jeg i gang med å ta både førekort for bil og motorsykkel.

Som nevnt over, jeg har med internasjonalt førekort og er her på turist visum.

Har vært på imigration for å få bekreftelse av dem på at jeg kan ta lappen. Der hadde jeg med pass, husbok til fruen samt hennes ID-kort, tok 3 kopier av dette, passet tok jeg kopi av infosiden samt av visumet i passet. Hadde også med 3 bilder, dette satte de sammen til 3 dokumenter, et for bil lappen, et for motorsykkel og et som imigration beholdt. Dette kostet 1000 baht.
    I går dro jeg til et sykehus i nærheten av villagen vi bor i, der fikk jeg bekreftet at jeg var frisk, vi var først på en klinikk men ei vi pratet med der mente det ikke var sikkert en attest fra dem ble godkjent da en annen farang hadde blitt nektet med attest fra dem. Aner ikke om dette stemmer, men vi valgte og tro henne og tok det på sykehuset i stedet.

I dag har vi tilbrakt dagen på "biltilsynet" tok noen øye og reaksjonstester, så på noen info filmer, en av de var på engelsk, egentlig bare ræl. Tok til slutt teori testen, 30 spørsmål, med 4 forskjellige svaralternativer pr. spørsmål. Tror man kan ha inntil 7 feil, men feiler man får man prøve en gang til med det samme. I morgen er det bort for å ta praksis delen, kjører vel en rundløype som tar 45 sekunder, svinge mellom 5 kjegler, en høyresving man må huske på å blinke, kjøre på en 8 meter lang "bred planke" stopp ved et stoppskilt og så er man ferdig.

Billappen fikk jeg idag, det tok 10 minutter ca. må ta øye og reaksjonstestene, men er de samme for både bil og motorsykkel, gjør man dette samme dag slipper man å ta disse testene 2 ganger (jeg slapp iallefall). Så med papirer fra Imigration, internasjonalt førekort så gikk det greit.

6. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Har du mc lappen fra Norge?

7. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Nei, derfor jeg må ta teori og oppkjøring på det. Teorien var grei skuring egentlig, men hadde fyllenerver så begynte å surre litt med engelsken, men fikk da bestått. Oppkjøringa er også en vits så det ut som. Galskap at folk kan sette seg på en stor motorsykkel etter de testene der.

8. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Når jeg tok lappen for motorsykkel for 12 år siden så hadde jeg 20 riktige av 20 spørsmål på teoriprøven. Men det eneste jeg fylte ut på skjemaet var navnet mitt. Resten ordnet tjenestemannen på bilsakkyndige.

9. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Da tror jeg nok dama de i det minste har fått 20 tilfredsstillende runder, mulig hun lærte noe du fikk nytte av også

10. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Nå ser jeg
    Nå tror jeg nok at innlegget ditt er skrevet med en dose humor så det får gå for denne gangen.

Og skal jeg tolke ditt innlegg dithen at jeg betalte for mitt førerkort så tar du helt feil. Alle papirer og visum var i orden. Det var bare det lille problemet at teoriprøven var på thai. Og det var / er ikke min sterke side.

Loven gir oss utlendinger muligheten til å ha med en hjelper / oversetter på teoriprøven. Min krysset av skjemaet mitt og hadde KUN 6 rett så tjenestemannen bare rev skjemaet i stykker. Tok så fram et nytt som han ba meg skrive navnet mitt på. Han tok så svarskjemaet å la over det skjemaet jeg hadde skrevet under på og krysset så av alle spørsmålene. 20 rett på et blunk. He-he.

Ditt innlegg gir også et visst intrykk av at du ikke har oppholdt deg særlig mye i Thailand. For dette med hvordan alt fungerer i Thailand er noe de fleste av oss som bor i Thailand helt eller delvis lærer rimelig fort.

11. Petter Pan

Petter Pan Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    8
    Poeng:
    1
    Det har blitt innstrammninger når det gjelder førerprøven i Thailand. De fleste distrikter krever nå 2 dager. Første dag for teori og neste for oppkjøring.

12. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Det gjelder ikke i Roiet. Konverterte internationalt bilsertifikat til thailandsk. Det tok en halv time.
    Så skulle jeg ta lappen for motorsykkel som jeg ikke har fra før.
    Det tok ca 6 timer med all venting og 1 times lunch. Fikk beskjed om at alle skulle bestå.
    Alle kom på egen sykkel og tok oppkjøringen på den. Alle kjørte etter hverandre rundt huset.
    Kontrolløren satt på en benk og røkte. Hun ene som gjorde feil foran kontrolløren ble sendt rundt på nytt.
    Hun skulle bestå sa han. Om noen blinket med blinklyset rundt hele runden gjorde ingenting.
    Teorien tok vi rett etterpå. Da var det en time med opplæring først der vi gikk igjennom alle spørsmål
    slik at vi var forberedt. Så noe innstrsmming er det ikke her heldigvis :)

Bjørn liker dette.
  13. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Det Petter Pan sier gjelder i Korat området iallefall. Jeg tok motorsykkel lappen der, og fikke billappen konvertert.
    Prosedyren var som følger for motorsykkel.
    Dag 1.
    1. Vis papirer fra imigration på at man kan ta lappen.
    2. Møt opp før 09:00 på "biltilsynet"
    3. Info om hva, ble faktisk spesifisert at om noen prøvde seg med bestikkelser ble de politianmeldt.
    4. Farge test, Det var en sirkel bestående av mange fargeprikker med rødt, grønt, gult og blått tror jeg det var, en person pekte på fargen og du skulle si hvilke farge, 3-4 ganger.
    5. Reaksjonstest. "gasspedal" og "bremsepedal", trykk inn gassen grønt lys blir tent, skifter til rødt og man skal da bremse fort nok, klarer man ikke dette på 3 forsøk, gå bakerst i køen og prøv igjen så det ut som da en kvinne med høyehæler ikke klart dette på 3 forsøk, men så hun prøvde igjen senere
    6. Vidsyn test, sett ansiktet mot en boks og fortell hvilke farge som vises på de forskjellige sidene.
    7. Info film på engelsk, trafikkregler, lønner seg å følge med for jeg fikk spørsmål i testen om blant annet hvor mye av lasten som kan stikke ut bak, foran og på siden av bilen, et par småting som man ikke husker sånn i hverdagen.
    8. lunsjpause
    9. Skremsel og info film på Thai, masse repetering og rettet mot ungdommer
    10. Teoritesten 30 spørsmål må ha rett på 23, feiler man kunne man prøve 1 gang til denne dagen, om man ikke klarte det på 2 forsøk kunne man komme morgen etter å prøve igjen, hvor mange forsøk man da fikk vet jeg ikke.

Dag 2.
    Kjøretest som var en løype man kjørte igjennom på 40 sekunder eller noe sånt
    1. Kjøre slalåm mellom 5 kjegler
    2. Sette på blinklys for man skal svinge til høyre
    3. Slå av blinklys
    4. Kjøre på en 8 meter og ca. 30 cm "planke"
    5. Blinke til høyre igjen
    6. Stoppe for et stoppskilt, husk å sette beinet i bakken
    7. Vente på lappen

Klarte man ikke praksis prøven måtte man vente en ukes tid, men det virket litt tilfeldig for de bare oppga en dato man kunne prøve igjen.

KAARETHAI liker dette.
  14. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Hehe, ja det er viktig at en møter tidlig, (særlig for de som må reise langt) køsystemet avsluttes kl. 0900 kommer en senere og dagens kvote er full blir en avvist, noen kontorer betjener 30 søkere pr. dag andre travle kontorer opptil 60 søkere.

15. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Det er ikke sånn i Maha Sarakham heller. Alt foregår på den samme dagen.

Jeg tror at på steder som Korat med mye folk så bruker dem to dager av praktiske grunner.

16. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Tror ikke det, det skiftet etter at ny regler ble tatt i bruk, kona tok lappen en måned eller så før en kamerat, for henne ble alt gjort samme dag, kameraten måtte bruke to dager.

De har kapasitet til 120 stykker der jeg tok lappen, 70 motorsykkel og 50 bil, med kapasitet menes hva de aksepterer ikke hva de kunne ha klart. Og det er vel 5-6 av disse plassene rundt Korat. De hadde klart å gjøre alt på en dag uten problemer

17. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Uansett hvordan reglene praktiseres rundt om kring er det godt å ha thai
    sertifikat for både mc og bil :) jeg føler meg tryggere når jeg kjøret.
    Ikke pga den fantastisk gode opplæringen jeg fikk i Roiet men
    fordi det er vanskeligere for politiet å gi meg bot he he. Dessuten
    gjelder forsikringen nå når jeg kjører lovlig.

18. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Enig i det RoiEt, greit å legge en dag eller to i det å kunne kjøre lovlig, forsikringsdelen er vel det viktigste opp i det hele.

RoiEt liker dette.
  19. Petter Pan

Petter Pan Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    8
    Poeng:
    1
    For ikke å snakke om hvis en skulle være så uheldig å kjøre i hjel noen.
    Når det internationale førekortet mitt gikk ut, så kjørte en stund uten førerkort. Drittnervøs hver eneste gang jeg startet bilen og hjertebank for hver politimann jeg så.

20. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Ulykkestatistikken i trafikken blant faranger i Thailand er sterkt økende, ser myndighetenes bekymring over dette i nyhetsrapportene.
    De som som er rammet av slike ulykker er i hovedsak turister som leier biler i ferien å kjører ut i trafikken uten erfaring med trafikkbildet her i landet.
    Dette begynner å bli ett så stort problem at myndighetene vurderer nye regler angående billeie, det som blant annet er foreslått er bilutleie med sjåfør.
    Det hjelper ikke å inneha internasjonalt førerkort om en ikke takler trafikkbildet i det landet en kjører, som det sies "en bil er helt ufarlig inntil en idiot setter seg bak rattet".

Del denne siden