Førerkort i Thailand

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Ragnar, 17 Mai 2013.

1. Ragnar

Ragnar Husvarm

Antall likte mottatt:
    27
    Poeng:
    81
    FØREKORT I THAILAND. Januar 2013 tok jeg førerkort i Thailand. Var lei av å betale 500 B til disse korrupte Politi folka. Hadde International førerkort men de fant alltid noe og sette fingeren på. 500 B rett i lomma hans. Nå går det fint.

Vedlagte filer:

2.  
  3. Ragnar

Ragnar Husvarm

Antall likte mottatt:
    27
    Poeng:
    81
    Nei. Bremseprøve og en enkel synstest. Jeg hadde førerkort fra Norge. Reiste til det Norske Consolate i Jomtien og fikk med brev fra dem.
    Bremseprøven: Satt på en stol. En gass og en brems. En lysmast i front. Når lyset skiftet til RØDT så måtte stoppe før lyset kom til rødt på lysmasten som hadde en del grønne lamper og noen få røde på toppen. Du har 3 muligheter. Klarte det på første :p . Synstest: Se forskjell på RØDT-GRØNT-GULT osv. Behøver ikke ta med bilder. De tar bilder der og rett inn på førerkortet. Skal du ha for bil og motorsykkel /scooter så får du 2 førerkort. HUSK LEGEATTEST før du går til Consolate. Jeg betalte 70 B hos legen ( Klinikk ) i Sattahip. I Pattaya er det 200-300 B. ;) Husker ikke helt men mener jeg betalte ca 1500 B for alt. Må regne med en del ventetid når du skal ta prøven Mye folk.....LYKKE TIL.

4. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Tror svaret ditt havnet på feil forum :) Men takk for svaret.
    Tror jeg reiser til TawatBuri på Mandag og tar prøven.
    Har internationalt førerkort så da trenger jeg vel ikke brev fra konsulatet.

5. Ragnar

Ragnar Husvarm

Antall likte mottatt:
    27
    Poeng:
    81
    Jeg hadde internationalt førerkort fra NAF men gikk på Konsulatet. Det er mulig du ikke trenger gå dit. Jeg fortalte ikke konsulatet at jeg hadde internationalt førerkort. Bare viste de mitt Norske førerkortet. LYKKE TIL MED PRØVEN.

RoiEt liker dette.
  6. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Kansje...kansje ikke... Dette er Thailand, så da må man bare prøve :rolleyes:

7. Nam Som

Nam Som Aktiv

Antall likte mottatt:
    17
    Poeng:
    31
    RoiEt.... Ta kontakt med Immigration først for bekreftelse av bosted.

8. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Tre
    Trenger ikke:) . Har egen husbok.
    Immigration i Amnat Charon skal jeg på Onsdag. Har vært der en gang for å søke 12 måneders opphold.
    Møte en drittsekk som kalte kona en løgner, og sendte oss tilbake for flere bilder...
    Får se om det er penger han skal ha eller om han bare er drittsekk :(

9. Jørn O

Jørn O Medlem

Antall likte mottatt:
    35
    Poeng:
    6
    Folkens, vi snakker om Thailand. Lover og regler skal være like over hele landet, men det er klart at det blir tolket og håndhevet forskjellig fra sted til sted. Dette mye pga uvitenhet, trynetilegg, personlig tolkning, og masse korrupsjon. Da det gjelder førerkort så er reglene ganske like fra sted til sted, dette mye pga av at Department of Land Transportation fikk nytt felles data software som ble tatt ibruk 2010-2011 og som nå skal være oppe å gå i hele landet. Da det gjelder hva vi må ha med av dokumentasjon så er den følgende: Internasjonalt førerkort, Pass med gyldig Non-Imm visa, kopier av visa, innreisekort, ID side (husk å signere alle kopier), health certificate ( ikke eldre enn 2 mnd.), Residence certificate (fås på konsulat eller imm-office). Skal man ha førerkort for både motorsykkel og bil så må man ha 2 sett dokumenter av alt. Men de godtar at du bruker kopier av helseatt og bostedsbeviset bare det er en original i ett av dokumentsettene. NB. man trenger ikke lengre å ta med bilder, de tar bilder selv.
    Da det gjelder hva slags prøver og tester man må igjennom beror på det internasjonale førerkortet. Har man dette så er det kun en enkel test som består av fargesyn, dybdesyn og sidesyn. Har man ikke internasjonalt førerkort så må man i tillegg ta en teoritest samt ut i kjøregården hvor man må avlegge kjøreprøve.

Dette er reglene som er felles over hele landet, men det vil alltid være litt avvik her og der.
    Jeg legger ved noen linker som kanskje kan være til nytte

http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/What to Expect.pdf
    http://www.siam-info.com/english/driving-licence.html
    http://driving.information.in.th/thai-dmv.html

10. tom

tom Medlem

Antall likte mottatt:
    0
    Poeng:
    6
    ha skjer vis du kjører i Thailand med det vanlige norske førerkortet da? tenker på bil og sykkel?

11. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Man skal ha i tillegg internasjonalt førerkort som feks NAF utsteder, dette kan man kjøre lovlig på i inntil 3 mnd. Skal du kjøre scooter/mc skal du ha selvfølgelig ha lappen på tung motorsykkel.

tom liker dette.
  12. Nam Som

Nam Som Aktiv

Antall likte mottatt:
    17
    Poeng:
    31
    Er det tre nye måneder etter visarun eller annen tur over grensen til f. eks Laos tro?

13. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Tror det skal være gyldig inntil 3 mnd hver gang når man krysser grensa inn til Thailand ja, men husk att gyldigheten på det internasjonale førerkortet er 12 mnd!

14. Nam Som

Nam Som Aktiv

Antall likte mottatt:
    17
    Poeng:
    31
    Ja, mener det selv også.
    Det med 12 mnd gyldighet er ikke noe problem da NAF "glemte" å datere utstedelsen av kortet.:D

15. Bjørn

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Men du herr Nam Som bor vel fast i Thailand og da er det bare Thai førerkort som duger ;)

16. Nam Som

Nam Som Aktiv

Antall likte mottatt:
    17
    Poeng:
    31
    Jada, men jeg har flyttet litt rundt i Thailand og det tok tid før ny adresseregistrering ble ordnet. Har to ganger tidligere startet prosess for å få lisensene, men avbrudt hver gang. Skal ordne det når jeg kommer hjem til Isan om en to-tre uker. Så inntill videre er det mitt norske- og internasjonale førerkortet som får duge.

17. Jørn O

Jørn O Medlem

Antall likte mottatt:
    35
    Poeng:
    6
    Ingenting skjer om du ikke blir stoppet av politiet. Har du norsk førerkort for bil og tung motorsykkel men ikke internasjonalt førerkort og du kjører noe av dette og blir stoppet av politiet så er det flere ting som kan skje. Det er helt opp til politimannen og hvordan du oppfører deg om du får bot eller ikke. Loven sier at du skal ha internasjonalt førerkort i tillegg til det nasjonale så han kan med rette gi deg bot, boten for dette er 400thb. Det finnes også de politifolkene som lar "nåde gå for rett" og lar deg kjøre videre uten bot. Det er veldig opp og ned disse greiene her. Kjører du f.eks motorsykkel uten hjelm så vil de garantert gi deg bot om du blir stoppet, og da vil de også henge seg mer opp i det at du ikke har internasjonalt førerkort og gi deg større bot. Men uansett, mitt råtips blir dette. reiser man utenlands på ferie eller for et lengre opphold, dra til en NAF stasjon før man reiser og kjøp et internasjonalt førerkort, det koster ikke mange kronene. Man vet aldri om man leier en bil eller motorsykkel. Det må da være bedre å være "føre var......

Helt generelt, bryr man seg ikke om å skaffe seg et slikt førerkort så får man skylde seg selv, og ikke klage over at man får båter, det er tross alt de selv som bryter loven, og politiet gjør kun jobben sin ved å håndheve den, det har ingenting med korrupsjon å gjøre.

18. Ragnar

Ragnar Husvarm

Antall likte mottatt:
    27
    Poeng:
    81
    Det BESTE er og gå til NAF ( 190.- ) og få International førerkort. Går du til NAF så husk å ta med 2 passbilder.Første gangen hadde jeg ikke det og fikk 500B i bot. HUSK alltid hjelm og T-shirt. Om du kjører med bar overkropp eller uten hjelm så spiller det ingen rolle om du har Thaiførerkort eller ikke. Du er FARLANG. Penger penger . Normalt skjer det ingenting. Kommer du ut for en ulykke så kan du muligens få skylda uansett.
    Kjør ikke i fylla og kjør hensynfult. Det kan spare deg for mange penger om du har Thaiførerkort eller ikke.

19. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Størrelsen på boten kan variere etter hvor mye du har i lommeboka :)
    Vi hadde ikke fylt ut kjøreboken da vi hadde rødt skilt.
    Ble stoppet og fikk 1000 Bath i bot.
    Har ikke så mye sier kona. Ok få 500 da sier politimannen.
    Har bare 200 sier kona :)
    Ok få det du har da sier politimannen ha ha vet ikke helt hvor de pengene havnet.
    Det med at politiet bare gjør jobben Jørn O sin er jeg litt usikker på.
    Har sett og opplevd utallige eppisoder der pengene går rett i lommen uten kvittering.Men er enig i at alle må gjøre sitt
    til å ikke få bot eller gjøre noe ulovlig.
    Politiet er ufattelig korrupt, og det gjelder ikke bare i trafikken.
    Hadde en nabo i Pattaya som fikk frastjålet motorsykkelen sin. Politiet gjorde
    ingenting før moren møtte opp på stasjonen med 10 000 bath. Da kom sykkelen til rette
    etter 4 timer gitt :)

tete liker dette.
  20. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Prøver å sjekke hvor lenge en kan kjøre på norsk internasjonalt førerkort i Thailand, som jeg finner ut er det egentlig de Norske reglene som gjelder, altså de reglene fra det landet som utsteder det, det er de som er garantist for disse førerkortene.

Leser på Lovdata: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20040119-0298.html#10-3
    Kap. 13. Utstedelse av internasjonalt førerkort m.m.

§ 13-1. Utstedelse av internasjonalt førerkort
    Kongelig Norsk Automobilklubb, Motorførernes Avholdsforbund og Norges Automobil-Forbund kan utstede internasjonalt førerkort for kjøring med motorvogn i fremmede stater som er part i Genevekonvensjonen av 1949 om vegtrafikk eller Wienkonvensjonen av 1968 om vegtrafikk, forutsatt at søkeren har gyldig førerkort fra Norge eller annen EØS-stat og samtidig har fast bopel i Norge.
    Modellen etter Wienkonvensjonen skal benyttes.

Jeg mener å ha forstått at Norsk/EØS internasjonalt førerkort gjelder i Thailand den tiden en besøker landet som turist, ikke som fastboende.
    Mener tidsfristen er 30 eller 90 dager men er usikker på det.

Kjørte selv med mitt gamle rosa førerkortet i 10 år her nede det gikk greit, fikk nå og da en bot på 200.- men fikk kjøre videre, inntil jeg hadde ett uhell med en annen bil, da hadde jeg ikke gyldig førekort å måtte betale hele kalaset.
    Tok grep å skaffer med Thai kort etter reglene JørnO beskriver, det gjaldt i ett år, måtte da fornye kortet da for 5 år, førekortet skal ikke fornyes før utløpsdatoen. folk med turistvisum får bare ett år av gangen ikke fem år.

Kjører du bil med norsk eller internasjonalt førerkort registrert på annen person, kona eller andre skal det registreres kjøretillatelse hos forsikringsselskapet der eier godkjenner at du har lov til å kjøre bilen, for leiebiler gjeller andre regler, med Thai førekort kan du kjøre hvilket kjøretøy du vil av den typen som er beskrevet på førerkortet.

Ett vanlig førerkort gjelder kjøretøy med to eller fire hjul MC, sedan eller mini buss, har kjøretøyet tvillinghjul gjeller ikke det allmenne førekortet, det har noe med lasteevnen å gjøre.

Førerkortet gjelder også som legitimasjon de fleste steder, passnummeret er påtrykt på kortet.

:) Det er mye mere angående førekort men dette får holde foreløbig.

UngeLovende, Jørn O og tete liker dette.
  21. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Dette var interessant :) Så da trenger jeg bare bil settifikat.
    Så kan jeg kjøre motorsykkel ?
    Trodde jeg måtte ha lappen på tung sykkel
    for alt over 90 kubikk i Thailand

Del denne siden