Er det lurt å betale bilen kontant?

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av KAARETHAI, 13 Mai 2013.

1. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Mange kjøper seg bil/scooter og andre kapitalvarer i Thailand, vet at de fleste faranger ønsker å betale kontant slik at den summen er ute av verden, egentlig en grei tankegang men er det så lurt som vi tror?

Da jeg kjøpte en MU7 tok jeg den på 3 års nedbetaling, servicen var upåklagelig, jeg ringte bare firmaet når det var noe så tok det mindre enn en time så kom de hjem til meg å ryddet opp innenfor garantien, også andre enkle ting.
    Etter to år ble jeg lei av å huske på disse avdragene hver måned så jeg betalte bilen ferdig, alt gikk greit "boka" kom i posten med kvitteringer og det hele, bilen var min.

Etter bilen ble min går alt tregere, jeg ringer firmaet for service, får da en time noen dager senere å må kjøre ut selv å vente til bilen er ferdig.
    Samme har jeg i bygda der jeg har ett par landbruksmaskiner jeg betalte kontant, jeg må mase meg til de faste servicene som ligger i garantien, noen ganger går det over tiden da må jeg betale ekstra.

Jeg ser andre som har like maskiner, men på avbetaling, der fyker servicebilene ut og inn som sur melk i en kattunge, mens jeg blir behandlet som et "stebarn".

Noen andre med erfaring om dette?

2.  
  3. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Kjøpte akkurat en isuzu d max v cross til 1.1 mill.
    Trodde det skulle være problemfritt til den prisen.
    Men lakken er drit dårlig og blir oppripet bare du ser hardt på den.
    Den ble også levert med riper ferdig montert :)
    Den er kjøpt på avbetaling etter råd fra svogers.
    Problemet er at den er kjøpt i Saraburi og jeg bor i RoiEt.
    I thai systemet betyr merkevaren ingenting. Kun lokalavd hvor den er kjøpt.
    Alle servicer, klager, etc må gjøres 400km unna meg.
    Utrolig tungt system. Men jeg må inrette meg og kjøper kun lokalt heretter.

4. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    Kan ikke si jeg har samme erfaring som RoiEt over her med Isuzu. Jeg kjøpte en D-max for like over 2 år siden på avbetaling. Den ble kjøpt i en liten by i Sakaeo provinsen. Etter den tid har jeg benyttet både service stasjoner i Pattaya, Buriram og Sisaket. Ingen av stedene har det vært noen sure miner av noe slag og jeg har fått all den servicen jeg har hatt behov for. Eneste gangen det gikk tregt var når jeg skulle bytte et speil på venstresiden - da måtte deler bestilles fra BKK og det tok merkelig lang tid. Ellers har alle servicer og hver gang jeg har kjørt inn på den nærmeste forhandleren gått smertefritt.

5. Ragnar

Ragnar Husvarm

Antall likte mottatt:
    27
    Poeng:
    81
    RoiEt. Ta kontakt med ISUZU importøren/ leverandøren til alle forhandlerne i Thailand. Dette kan ikke stemme. Vi har en FORD FOCUS som er kjøpt ny i BKK, men alle servicer fra første dag er utført på FORD i Pattaya. Ingen problemer også når det gjelder reklamasjoner. Slik jeg har forstått så er det FORD som gir garanti. Ikke forhandleren ;)

6. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Vi får se nå når vi skal ha service om det går greit.

7. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Nå gjaldt dette lakkskade. Vet ikke om det er spesiellt? Skal ta service snart. Skal prøve det lokalt. Håper det går bra :)

8. Nam Som

Nam Som Aktiv

Antall likte mottatt:
    17
    Poeng:
    31
    Kjøpte en Toyota Fortuner i Udon Thani. Betalte kontant. Tok nylig 1000 km servisen nede i Tha Sae ved Chumphon. Problemfritt.

9. Arild

Arild Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    2
    Poeng:
    1
    Kjøpte Toyota Fortuner kontant i Bangkok. Det var i 2008 for de kunne ikke skaffe den i Chai Badan. Men Toyota har ett bra salgs og servicesenter i Chai Badan, og alle servicer der er det ikke noe å klage på. Vil heller skryte av det. Allt som blir skiftet på service, de gamle delene legges ved.

10. Petter Pan

Petter Pan Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    8
    Poeng:
    1
    Service er ikke noe problem. Kan utføres på alle Isuzu servicesteder. Hadden en D-max selv for 2-3 år siden. Denne bilen kom med servicekort alla ATM kort. Alle servicene ble lagt inn der slik at andre verksteder kunne se hva som var gjort.

11. RoiEt

RoiEt Avhengig

Antall likte mottatt:
    48
    Poeng:
    181
    Tok akkurat service nå. Det gikk problemfritt :)
    Betalte bare for oljen. Problemet var nok bare lakkskade
    på ny bil.

12. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Mitt råd er å alltid betale kontant så man får bilen / motorsykkelen i EGET NAVN.

13. Jeg er i kjøpemodus for bil om dagen og har vært litt og kikka på biler både på nettet og hos lokale brukbilbilhandlere i nærheten. Men etter å ha kikket litt ser jeg at bruktbilprisene er høye, og betale kontant vil ikke være aktuelt akurat nå. Både av skatteårsaker til Norge samt at kursen er lav for tiden. Men jeg snakket med flere av mine venner her nede både Thaier og faranger, og alle sier kjøp på avbetaling.
    For noen dager siden fant jeg en bil jeg likte og til en pris som jeg kunne leve med, etter prøvekjøring forklarer jeg selgeren (via min kjære) at jeg vil betale 37 000 kontant og resten på avdrag. Ikke noe problem sier han, han fikk 3000 i håndpenger og jeg fikk beskjed om hvilket papirer jeg måtte skaffe, så ville finansselskapet ringe oss dagen etter og avtale møte.
    Papirene ble skaffet, og på formidagen ringte finansselskapet og ville møte oss. Han hadde mobilt kontor så møteplassen var utenfor en butikk hvor det sto bord og stoler. Han hilste på min kjære og overså meg, noe som allerede da ga meg en dårlig følelse. Vi satte oss ned og han snakket med min kjære og tegnet og forklarte, etter en stund gikk han rundt hjørnet for å ringe. Hva skjer? Spurte jeg min kjære. Han skulle ringe sjefen men vi får nok ikke lån sa hun. Hvorfor ikke? spurte jeg, han har jo ikke sett på papirene mine kun bladd i en bankbok hvor kun åpningsummen på kontoen står. Hun hviste ikke. Han kommer tilbake og sier at sjefen hadde sagt nei. Så ringer han forhandleren som etter en stund kommer kjørende og gir meg tilbake mine 3000 i håndpenger.
    Vi drar derfra og jeg skjønner fortsatt ikke denne prosessen, og ingen andre heller.
    Snakker senere med en venn av meg, også farang, som sier,jeg kjøpte jo bilen min der og betalte 25 000 og resten på 4 år, og det var ikke noe problem. Men mulig han hadde en annen saksbehandler.
    Hvordan er andres erfarfinger ved bilkjøp?

14. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    1. Du sier ingeting om hvilke papirer dette var snakk om - her kan det være forskjeller for deg og for din venn.

2. Det er vel ikke deg som farang de gransker siden du ikke (normalt ikke) kan eie bilen dersom den ikke betales kontant. (her er det vel noen muligheter som sitter ganske langt inne - men i utgangspunktet ikke)

3. Din kjære eller dere i felles-skap men i din kjæres navn må ha garanti i form av f.eks land - så langt jeg vet. Selv om her er det muligheter for å fikse å trikse i mange former!

4. Regner med at det er 37 000 baht du snakker om og ikke kroner? Men en såpass lav sum (dersom summen din er i baht)som kontantbeløp tror jeg du må ha ganske sterk garanti. Jeg selv betalte 110 00 baht i cash beløp for en ny bil i 2011.

Dette var noe ihvertfall - håper det forklarer noe for deg Hans Petter.

15. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Jeg blir like "forvirret" hver gang jeg hører om alle disse bilkjøpene som utlendinger gjør i Thailand. For det merkelige er at det som oftest ikke er deres bil, men deres kones bil. Så hvorfor påstår dem hele tiden at det er deres bil? Kanskje dem ikke kan lese?

16. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    :) Hehe, du skal være litt kritisk til hva du kjøper lokalt der du bor Hans Petter, sjekket en gang der oppe å det var mye rart som sto parkert etter veiene, disse bilene er som regel hentet fra Bangkok og Pattaya, mange av dem er biler som er missholdt med betalingen og finansselskapene har ikke rukket å inndra dem, det er også stjålne biler blant disse bilene, disse er egentlig for kontantsalg til lugubre kjøpere som kjenner historien til bilen å har gamle papirer på skrotede biler klare.
    :)Beklager å si det men det er langt mellom konene våre som forstår seg på slike transaksjoner.

17. Takk for gode råd, foreløpig er bilhandel lagt litt på is. Kan leie mye bil for den summen det koster å kjøpe. Med to motorsykler i heimen klarer vi oss uten bil i det daglige, men bil er jo kjekt å ha. Skal en tur til Norge på høsten for å selge bilen jeg har der, så kanskje handle i Bangkok når jeg kommer tilbake får se.

18. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Er man på utkikk etter bruktbil så har flere av merkeforhandlerene egne bruktbil utsalg
    Her er et par : Chevrolet, Nissan.

Tror de fleste merkeforhandlere har brukte biler, hør innom.
    Tror nok at bruktbiler hos merkeforhandlerene er noe dyrere enn hos et lokalt bruktbilutsalg, men er etter min mening et langt tryggere kjøp.

19. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    Når jeg kjøpte min bil for drøye 2 år siden opplevde jeg faktisk noe jeg ikke trodde skulle være mulig.

Vi kikket litt på en 6 mnd'er gammel bil da vi trodde at kanskje vi kunne spare noen bahter siden vi ikke hadde alt for mye. Men når vi hadde fått prisen og lagt dette inn mot finansiering og alle utgifter, så endte vi faktisk opp med at den brukte bilen var dyrere enn en ny! Dette var riktignok hos en bruktbilselger og en forhandler - uavhengig av hverandre...

Mulig at vi har gjort noe feil her også for vi ga opp dette med en lite brukt bil ganske kjapt når vi så prisforskjellene var så liten! feil eller riktig vei... :)

20. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Betal ALLTID bilen kontant.

21. Bruktbilprisene her er utrolig høye, hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt ny bil, og kanskje solgt den etter 2- 3 år siden prisene på brukt ligger så høyt. Men har desverre ikke 1 mill å bruke på bil nå

Del denne siden