Bruk av hjelm på motorsykkel i Thailand

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Murmel, 18 Feb 2015.

1. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    Det kommer stadig opp historier i alle varianter ved bruk av hjelm og ikke bruk av hjelm når man kjører motorsykkel / moped i Thailand.

1. Spør en thai hvorfor man skal / bør / må bruke hjelm når man kjører mc? Du får garantert mange forskjellige svar og endel av dem er dessverre ganske humoristiske!

2. Hvorfor kjører vi faranger mc i Thailand etter å ha drukket alkohol men sjelden eller forhåpentligvis aldri i Norge?

3. Hvorfor kjører også vi faranger med 2 og 3 personer og kanskje enda flere på en Mc i Thailand men aldri i Norge?

Sikkert ende flere spørsmål man kunne stille her - still gjerne flere situasjons-spørsmål og la oss håpe på en artig topic.

Jeg har selvfølgelig flere svar på de spørsmålene jeg har satt opp over her jeg også - men avventer å ser på reaksjonene fra folk i forumet!

jan t thorbjornsen liker dette.
  2.  
  3. jan t thorbjornsen

jan t thorbjornsen Medlem

Antall likte mottatt:
    6
    Poeng:
    6
    Kona henta ungen paa skolen I dag,men ble stoppa av politiet pga hu ikke hadde hjelm.Fyren begynnte og skrive ut en bot,men da begynnte kona og skjelle han ut.Enden paa visa,hu slapp og betale
    ,men fikk med bota hjem.Fyren hadde streket over allt han hadde skrevet.Det tok ca 1 time her hjemme innen lille frugan fikk roet seg ned he he

4. 1.Som jeg har skrevet tidligere, jeg bruker alltid hjelm, også på kortere turer. Men husker kona til kompisen min sa for noen år siden, du trenger ikke hjelm nå. Hvorfor ikke det? Spurte jeg. Det er mørkt politiet har gått hjem, var svaret.
    2.Å ja det hender jeg kjører dem lille scoteren med litt promille. Hvorfor? Her på bygda er dette eneste mulighet til å komme seg rundt. Men kjører aldri i beruset tilstand (forskjell på litt promille og beruset i mine øyne)
    3. 2 personer på en mc er stort sett lov i Norge også. Alt over dette i Norge gir vel forvaring? Har sitet på med søstra til kjerringa en gang, da var vi 4 stk på sykkelen hennes. Kjerringa som er ganske liten sto på ramma foran. søstra som er stor og tung kjørte, datterea hennes på 15 satt inntil henne, og jeg som også er ganske stor og tung balanserte helt bak. Det gikk ikek fort så jeg var egentlig mest redd for at sykkelen hennes skulel knele.

5. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    1: Jeg har bare leid scooter ved behov her i Thailand og jeg kjøpte meg en pottehjelm ganske tidlig. Ikke av de billigste men, sikkerheten er nok allikevel ikke helt på topp. Men har brukt den stort sett hver gang når jeg kjører en tur, småturer i landsbyen på bygda med familiens Honda Wave eller lignende har nok hjelmbruken vært heller dårlig.

2: Har kjørt scooter noen ganger etter å ha drukket ca 3 pilsflasker, men de er gjerne drukket over en periode på noen timer.

3: Har aldri kjørt med mer enn en passasjer på sykkelen.

Har du kjørt med folk bak på planet på en pickup? Ja, jeg har gjort det et par ganger, liker det ikke, men noen ganger har det vært nødvendig...

6. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    Jeg har kjørt med folk bak på pickup ja - mange ganger - er heller ikke veldig glad i det, men har jo med årene blitt vant til dette. Men toppen av "kaka" kom vel for noen år siden når jeg fikk bot for ikke å bruke sikkerhetsbeltet mens jeg hadde 8-10 personer bak på planet som da var helt ok. Forstå det den som kan!

7. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Reglene om hjelm og slik er nok mer fleksibel her ute på landet, noen ganger tar politiet ett skippertak og kontrollerer omtrent alt som er ute å kjører.
    Legger merke til at politiet har startet en massiv promillekontroll etter veiene, om det hjelper, tja, det kryr av små bakveier over alt.
    Hjelmkontrollen er nesten fraværende, de stopper noen ganger en farang men konsentrerer seg om hjelmen ikke promillen.
    Thaiene tror ikke noe særlig på dette med hjelm, ei ung jente kræsjet her og klarte seg greit uten hodeskader, moren sa, se disse hjelmene hjelpe ikke en dritt den hjelmen er jo er helt ødelagt jo.:banghead:

8. Murmel

Murmel Avhengig

Antall likte mottatt:
    65
    Poeng:
    181
    Spør du en thai om hvorfor man skal bruke hjelm kan du få mange merkelige svar - et av svarene som lett kommer er: Men skal bruke hjelm for å unngå bot fra politiet!

Bjørn liker dette.
  9. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Det er nok mange Thaier som bruker hjelm for å unngå bot, for å bli beskyttet mot skader og ulykker så tror mange Thaier at det å ofre i Templet gir mye større beskyttelse en det noen hjelm kan gi.

Murmel liker dette.

Del denne siden