Bilkjøring i Thailand

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Laokao, 3 Aug 2013.

1. lexus66

lexus66 Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    2
    Poeng:
    1
    Er så enig med det som du skriver her har selv snart 6 års erfaring fra kjøring i samme området som du beskriver . Føler meg ikke stresset bak rattet og det tror jeg er viktig,men du må vise at du har din rett i fila og kan komme mellom med et vg,s klaring med andre ord bruk den erfaringen du har fra hjemmlig trafikk og tenk for den som er bak deg forran deg og ikke minst for han som er så usikker at han legger feltstripa midt under bilen for å vere sikker på nok plass......moskitoene...mopedene har du rundt deg hele tiden...men di får tenke sjøl. Har også mange mil på 304....Buriram gjennom årene,men det er et annet kjøremønster som heter komme fram først i trafikk kø...nyttår sonkran loy kathung osv.....tar det en annen gang eller er det noen som føler for å komme med noen erfaringer... 10500002.JPG 10500002.JPG 10500002.JPG 14550048.JPG

Vedlagte filer:

2. Tomas

Tomas Medlem

Antall likte mottatt:
    3
    Poeng:
    6
    Sitat Kaarethai: Jeg viser aldri "fingeren" til noen jeg mener er idioter i trafikken, det er alt for mange som sitter i forsetet med et kulehull i skallen med fingeren fremdeles i været.;)

Dagens gullkorn!!

3. Jørn O

Jørn O Medlem

Antall likte mottatt:
    35
    Poeng:
    6
    Man kan si mye om bil og motorsykkel kjøring i Thailand. Vi som har kjørt bil i et land som Norge har et helt annerledes kjøremønster enn thaier. I Norge har vi fått tredd ned over oss en hel haug med lover og regler om ditt og datt, og mange av de er vel ganske greie da det gjelder trafikksikkerhet osv, og noen regler er vel heller uforståelige og idiotiske, men men, summen av bilkjøring i Norge har vel på en måte gjort oss til "myke" og litt feige bilførere. I Norge er vel kjøremønsteret mye basert på at vi ikke bare skal tenke på egen sikkerhet, men også andre trafikanter rundt oss, og gud bedre oss om vi sniker litt i køen eller på en eller annen måte irriterer en annen trafikant. Vi har vel fått det litt inngrodd i oss at i Norge bør vi helst ha en sikkerhetssone i alle retninger på minst 5 meter rundt bilen da vi er ute i trafikken, og vi kjører deretter.

Her i Thailand er det overhodet ikke slik. Her er det i trafikken som regel først seg selv, så er det seg selv, og er det litt igjen så tar de det også... Andre medtrafikanter driter thaiene i. Men selvfølgelig, det finnes unntak her også, det finnes "myke" bilførere som så godt det lar seg gjøre hjelper medtrafikantene frem, men de er som regel unntakene.
    Med første øyekast er vel trafikken et himla kaos, og ganske skrekkinngytende, og man er livredd for å bevege seg ut i den. Studerer man trafikkbildet nøyere så oppdager man at thaier ikke bryr seg særlig om sine medtrafikanter, og hverken skrevene eller uskrevne trafikkregler blir fulgt.
    Ta en detalj som lyskryssene oppe på Sukhumvit Road. Det er som regel 2 filer avsatt til avkjøring ned til Nua, Klang, Tai og Trepasitten. Er det en kø på 5-6 biler bakover i de to filene så begynner thaiene å lage både en tredje og fjerde avkjøringsfil så de kan komme så nærme lyskrysset som mulig. Dette gjør at mesteparten av trafikken bak de på Sukhumvitten stopper opp og må vente til disse idiotene har kommet seg ned en av veiene til Pattaya. Dette skaper et jævla trafikkkaos i lyskryssene og masse trafikkfarlige situasjoner.

En annen gruppe som er livsfarlige både for seg selv og andre i trafikken er unggutta på motorbike. De har ingen respekt overhodet for fart, vikeplikt, lyskryss eller hva det måtte være i trafikken. Dette er rene "kamikaze" kjørere. De er helt blottet for sunn fornuft og har ikke forståelse for trafikkbildet og om mulige farlige situasjoner.
    Dette er noe jeg ser hver eneste dag. Unggutta på motorbikes som i full speed kjører slalom mellom bilene, og de skaper hundrevis av "nestenulykker" hver eneste dag.
    Her i Thailand så kan man nesten si at trafikksituasjonen er bestemt etter Murphys lov "hvis noe kan gå galt, så vil det også gjøre det (og fortrinnsvis på det verst tenkelige tidspunkt)"

Igår kom Kate og jeg sørfra på Sukhumvitten og skulle hjem. Da vi kom opp mot lyskrysset til Pattaya Nua så så jeg på lang avstand 10 sekundersblinket og forstod at jeg snart ville få rødt lys så derfor slapp jeg opp gassen og tok det mer ro frem mot krysset. Her i Thailand ( som sikker i mange andre land)så er det i de fleste større lyskryssene lagt inn en forsinkelse på 3.5 seg hvor alle har rødt lys. Dette er for å tømme krysset for kjøretøy før neste intervall av grønt lys kommer.
    Som sagt så tok jeg meg litt god tid frem mot lyskrysset for ikke å kjøre over på gult eller i verste fall få rødt da jeg er midt i krysset, for erfaringen sier at de som skal å grønt allerede begynner å kjøre 1-2 sek. før de får det grønne lyset. Jeg fikk rødt lys 3-4 før jeg kom frem og til bilen stod stille, og ganske riktig så begynte motorsyklene å krysse like før de fikk grønt. Plutselig så så jeg en skygge i øyekroken og Kate begynte å skrike febrilsk, jeg kikket på henne og lurte på hva galt jeg hadde gjort nå, derfor så jeg ikke hele hendelseforløpet av hva som skjedde like foran meg i lyskrysset, men jeg hørte alle de fæle kollisjons lydene og skrikene. Skyggen jeg hadde hatt i øyekroken var en unggutt som i ca 80-90 km/t prøvde å krysse over på rødt lys. Kryssende trafikk var da allerede midt i krysset og han kjørte inn i og dro med seg 5 eller 6 motorsykler. Det var som dominobrikker, han traff den første og andre, som dro med seg 3-4 andre sykler. Den første var en motorsykkel taxi hvor sjåføren fikk begge bena knekt, den andre var ei dame som også fikk flere bruddskader, de andre fikk mindre skader som store skrubbsår. Unggutten som forårsaket dette slapp lettest unna ang skader. 5-6 motorsykler lå med større og mindre skader midt i krysset Sukumhvit Road/Pattaya Nua.

Hver eneste dag da jeg er ute å kjører så ser jeg nye oppmerkinger som politiet gjør etter trafikkulykker, der de sprayer hvitt rundt hjulene på kjøretøyene som er involvert i ulykken.

Bilkjøring her i Thailand er ikke direkte livsfarlig om man bruker litt sunn fornuft, avpasser farten etter trafikken, nå og da hjelper medtrafikanter, men den er farligere enn trafikken er i Norge. Dette er sikkert for at i Norge så er det generelt større respekt for trafikkregler og de blir stort sett fulgt. Her i Thailand så finner man stort sett de samme trafikkreglene som i Norge men forskjellen er at de ikke blir fulgt. Her er trafikken mye basert på at alt er lov inntil man blir stoppet av politiet og de sier det motsatte.

Jeg har ikke kjørt bil så veldig lenge i Thailand, bare et par år. det jeg har lært så langt er at da man er ute å kjører så har man kun seg selv å stole på, man kan ikke stole på at bilen eller motorsykkelen foran, bak eller ved siden gjør det som er logisk og eller burde gjøre. Forvent alltid det uventede. En annen ting jeg lærte ganske fort er at det har ingen hensikt å hisse seg opp eller "ta igjen" for hva "den jævla idioten i den andre bilen gjorde" Det beste er bare å lene seg tilbake, slappe av, avpasse seg etter trafikkbildet der og da og flyte med. Stol kun på seg selv. Hva som kanskje er riktig å gjøre da man kjører bil i Norge er ikke nødvendigvis riktig her i Thailand. Bruker man litt sunn fornuft og ikke stresser for mye så går bilkjøring lett her. Det kaotiske, skremmende trafikkbilde man ser første gang forsvinner fort ut av hodet, så det er ingenting å være redd for. Jeg tror at etter to å i trafikken så har jef fortsatt mye av det norske inngrodde kjøremønsteret i meg, men jeg merker at jeg kanskje kar blitt litt mer kynisk i trafikken, og at jeg ikke venter til jeg har stor nok luke før jeg kjører ut fra en veikant eller parkering eller noe, for den luken vil aldri komme, da blir man stående til bilen ramler sammen av alderdom før man kan kjøre ut fra fortauskanten.

Ric Rac, Loymccoy og Ragnar liker dette.
  4. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Dette er en meget viktig tråd, kjempeflott at folk med erfaring som trafikant i Thailand gir gode råd.

Trafikkulykker blant turister er det som er årsak de fleste dødsfallene her i Thailand, den største årsaken til disse ulykkene er nok fyllekjøring, mener at i denne diskusjonen skal det nevnes, etter mange besøk i likkjellerne (før sjømannskirken tok over dette) for å identifisere trafikkofre de mistenkte var nordmenn, etter de mange ganger flyttet litt på neser,haker og kjever kjente jeg igjen mange jeg viste kjørte i fylla å kunne bekrefte identiteten.

Jeg vet også at statistikken for dødsulykker med årsak av promille ikke stemmer helt, med 1-5000.-Thb+ fra venner og pårørende forsvinner promillen etter obduksjonen og forsikringsselskapene betaler og statistikken ser bra ut.

Det er vel som å"skvette vann på gåsa" men jeg vil advare folk å kjøre med promille, jeg selv kjørte mye i fylla tidligere uten uhell, men for noen år siden kom jeg til at nedtellingen mot en alvorlig ulykke tikket å gikk en dag ville det smelle, det er ikke sikkert at en selv får vite hvordan det gikk.

Loymccoy liker dette.
  5. Jørn O

Jørn O Medlem

Antall likte mottatt:
    35
    Poeng:
    6
    Ja jeg er helt enig med deg der Kåre. Dette er noe som ikke kan sies ofte nok. KJØR ALDRI I FYLLA. Alkohol er lettere tilgjengelig her til lands, billigere er den også. Bor man litt utenfor den heftigste party løypa så kan fristelsen bli stor i å bruke bilen eller motorbiken. IKKE GJØR DET... Få heller noen til å kjøre deg og hente deg, eller ta en pokkers motorbike taxi som man finner nesten overalt også inni tjukkeste bushen. Selv om man ikke er utsatt for uhell da man kjører i fylla, og er verdens beste sjåfør da man er full så kan det alltid skje noe uventet. Husk Murphys lov. Ikke vær tøffe i trynet og tro at ting vil gå bra. Man risikerer ikke bare skade seg selv, men også andre... for hva?...

6. Loymccoy

Loymccoy Medlem

Antall likte mottatt:
    7
    Poeng:
    6

Mye sant det du sier her. Trafikken kan virke "kaotisk",men egentlig synes jeg at trafikken i Thailand går stort sett ganske smidig. jeg kjører også bil nå i Korea, og her er det mere likt det " Norske" mønsteret: Stå på rettighetene dine.

For 3 uker siden kjørte jeg fra Pattaya til den koreanske ambassaden midt inni Bangkok. Faktisk første gang jeg har kjørt midt inni Bangkok uten dama ved siden av meg.Og no pombem egentlig, følg kjøre mønsteret, slipp folk inn fra " sideveier", og vær hyggelig så går det som regel bra.

7. viking

viking Medlem

Antall likte mottatt:
    4
    Poeng:
    6
    Av erfaring sa kjoerer jeg bil heller selv , enn aa ta disse minibussene.
    De fleste kjoerer styggfort. Vi ser nok litt fremover paa veien enn en thai. Derfor regner jeg med at en nordmann er bedre bak rattet paa en bil , enn en thai. Jeg slaar ikke alle under en kam.

http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/2-killed-9-including-foreigners-injured-in-van-acc-30213915.html

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/366783/two-hurt-when-passenger-van-runs-into-back-of-bus-in-chachoengsao
    http://www.bangkokpost.com/breakingnews/366444/passenger-van-hits-parked-truck-nine-killed

8. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Greit å ha full forsikring på bilen når uhellet er ute, jeg hadde et selvforskyldt uhell i går på sukhumvit road, den stoppet all trafikk i en fil å laget mye kø, politiet kom og dirigerte trafikken medbringende en "kompis" med kranbil som ville taue bilene til et verksted, provisjon lå i luften.
    Vi hadde allerede ringt vår mobile forsikringsagent som lovde å være tilstede om ca 10 minutter, vi fikk beskjed om og ikke si noe ikke flytte bilen ikke skrive under på noe heller ikke snakke med politiet eller andre før han kom til ulykkes plassen.
    Da agenten ankom tok han straks bilder av hele hendelsen vi viste forsikringspapirene som lå i bilen han tok også bilde av førerkortet mitt og signerte 2 papirer, etter ca. 5 minutter sa agenten at vi kunne reise hjem, han tok seg av resten, bilen ble fraktet til selskapets oppsamlingsplass med egen kranbil der den blir reparert på et verksted som selskapet godkjenner.

2013-09-29 09.25.39.jpg 2013-09-29 09.27.50.jpg
    2013-09-29 09.26.44.jpg

9. Bjørn

Bjørn Administrator Staff Member

Antall likte mottatt:
    55
    Poeng:
    181
    Kanskje kutte ut den kufangern Kåre ;) Eller kanskje den berga radiatoren?

10. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Kufangeren hjalp ikke til med noen ting heller tvert i mot den bulka panseret som ellers ville klart seg uten, det kom røyk fra motoren og vannet rant i strie strømmer, synes også det er rart at air bagene ikke løste ut men det kunne bero på hastigheten(ca 30 Km).
    Fikk forøvrig høre at slike kufangere skulle registreres i vognkortet (det var nytt for meg) så jeg er spent på om jeg får regress på skaden den gjorde.
    Tror jeg har vokst fra slike pynte kufangere nå.;)

Bjørn liker dette.
  11. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Jeg hadde en bilulykke for snart 10 år siden. En motorsykkel kjørte inn i min høyre side. Når politiet kom så sa dem bokstavelig talt ikke et eneste ord til meg. Hvilket heller ikke forsikringsagenten gjorde når han ankom stedet. Ingen promilletest ble utført og jeg trengte heller ikke vise fram mitt thailandske førerkort. Bilen ble tauet vekk av forsikringsselskapet til deres eget verksted. Jeg måtte betale en egenandel på 1500 baht.

12. Enkelt spørsmål: Hva bruker dere som spyleveske? På bilen min er det nå bare vann på denne tanken, men vann er ikke særlig effektivt mot innsekter som treffer ruta i 80km/t. Har ikke sett spylevæske på bensinstasjoner (men kan hende jeg ikke har sett på riktig sted). Er det noen som har en god oppskrift på hjemmeblandet så hadde det vært fint.

13. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6

Noen dråper oppvask middel/såpe fungerer utmerket.
    Noe jeg i min gnitaskap har brukt i mange år. Med unntak av vinterstid i Norge da selvfølgelig. Men nu er vi vel imidlertid ikke der.
    Forøvrig er også oppvask såpe(ikke for maskin),..men type Zalo eller her i Thailand diverse andre merker,alldeles utmerket for bruk ved vask av bil selv.
    For dem som driver med slikt. For 300 baht(relativt dyrt)vasker og støvsuger dem bilen her innvendig og utvendig,..mens vi shopper på Big C.
    Kun gjort en gang. Koselig å vaske bilen selv,…hjemme.

14. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    300 baht var dyrt. Selv betaler jeg 150 baht. Og noen steder tror jeg fremdelse tar 100 baht.

15. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6

Akkurat som jeg satte i parantes; DYRT
    Tror nok vaskekompaniet under samme tak som Big C spekulerer i komfortabiliteten ved det at man som kunde slipper å stå skolerett og kjede seg i påvente av en bil som blir stelt.
    De fleste andre plasser rundt her tar visst som du sier mellom 100 og 150 baht for samme jobb.
    Er vel også mulig at kompaniet hos BigC har en noe høyere husleie.
    I utgangspunktet er jeg skeptisk til å la slike firmaer stelle vår bil.
    De har en lei tendens til å dra skitne støvsugerslanger på tvers gjennom bilens interiør,..med det resultat at våre nydelige nye creme fargete stoffseter ikke ser riktig kloke ut etterpå.
    Klage? Pøøhh. Bare å svelge kameler og ta lærdom om at det er nok det beste å gjøre jobben selv.
    En annen ting er også det at de lett lar slangen fra trykkspyleren gli over lakken til andre siden av bilen.
    Noe som setter varige riper.
    Om jeg er vanskelig? Neida.
    Er bare litt trist når folk som skal gjøre en jobb bare gjør vondt værre.

16. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    :eek: Ja for noen priser, en drøy norsk femtilapp(noe som regnes som vekslepenger i Norge) 4-5 arbeidere vasker bilen din skinnende ren, lurer på hvor dette skal ende.:banghead:

galloway liker dette.
  17. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6

Det må da vites at vi har fruer som har hjernevasket oss til at ting koster for meget.
    Det er ikke til å komme utenom at man lett blir noe farget under påvirkning av sine bedre halvdeler.
    Jeg var forøvrig alene på BigC den bilvaskedagen og hadde faktisk ikke forventninger om annet enn en utvendig vask av bilen inkludert i de 300 baht.
    Da jeg etterpå kom strålende fornøyd tilbake til fruen og viste alt de hadde gjort for den prisen,..ja da fikk jeg litt passet påskrevet.
    Uvettig farang.
    Fremdeles prøver jeg til tider å paralell tenke på priser,..Norge - Thailand. Og da blir som regel alt her i Thailand lydende meget billig.
    1000 baht i bensin i uken er heller ikke gale oppi midt hode. Men fruen freser og synes det er alt for meget.

18. Har akurat vasket en bil og 2 mc selv. Da har jeg vel spart/tjent rundt ca 300 bath? Da har jeg tjent inn ølet jeg skal drikke på farangtreffet etterpå :) samt middag på markedet også.

kleenex og Ric Rac liker dette.
  19. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681

:) Hehe, spør hva kremen på badet koster.;)

Ric Rac liker dette.
  20. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6

Ok! Der tok du meg!
    Har nettopp klart å fortrenge prisen på den bittelille kremboksen,..så kom du. 800 baht koster den.
    Botox står det på den.
    Uansett,..takk for å gi meg alibi for uhemmet bruk av baht i fremtiden,..med kremen som argument.
    Det skal brukes for alt det er verdt.

Murmel liker dette.

Del denne siden