Bilkjøring i Thailand

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Laokao, 3 Aug 2013.

1. Laokao

Laokao Avhengig

Antall likte mottatt:
    30
    Poeng:
    181
    Jeg opprettet for ikke saa lenge siden en traad om Din bil i Thailand paa forumet.
    En ting er aa ha en bil. Noe helt annet er aa kjore en bil.
    Kjopte vi menn i norge for ca. en mnd. siden.
    Der var det en artikkel som dreide seg om dodsstatistikken paa nordmenn i Thailand, hvor mange (ikke de fleste) omkom paa thailandske veger.

I norge har vi en meget god opplaering foer vi faar sette oss bak rattet og suse avgaarde i en bil (ihvertfall de seneste 20-40 aar?+/-). Jeg liker veldig godt ordtaket "when in rome, do as romans", men naar det kommer til bilkjoering er jeg faktisk helt anti dette ordtaket. Jeg kjorer "som om jeg var i norge" uansett hvilket land jeg befinner meg i. Jeg risikerer ikke liv og helse til familie, venner og medpassasjerer bare fordi jeg skal forsoeke aa tilpasse meg en trafikkultur som til syvende og sist er livsfarlig. Personlig har jeg kjort bil og MC i Thailand naa siden 1992 og har fremdeles ikke vaert innblandet i en ulykke.

Jeg overholder vikeplikt, 1001-1002-1003, glidelaaskjoring og alt annet, saa langt det lar seg gjore. Jeg hisser meg _abolutt ikke_ opp i trafikken og lar heller 10 biler passere meg heller enn aa unodig plassere meg selv i en farlig situasjon i Thailand.
    Naar det kommer til alkohol og bilkjoring ..... et stort NEI! Uansett hvor i verden man befinner seg.

Hva er ditt forhold til bilkjoring i Thailand?
    Overholder du fartsgrensene, eller liker du aa duske paa i 140 i 80 sona bare fordi du vet at 500baht redder deg ut av en situasjon med "onkel politi"?
    Tar du en to-tre(4-5-6) pils eller drinks foer du setter deg i bila, bare fordi det er "vanlig" i Thailand?

Ett lite tips til de som kjoerer mye i/gjennom/til bangkok: easypass i bomringen sparer deg utrolig mye tid.
    Saa mye tid at du ikke trenger vaere Tyson paa gasspedalen for aa ta igjen tapt tid i ettertid.

2.  
  3. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
  4. Laokao

Laokao Avhengig

Antall likte mottatt:
    30
    Poeng:
    181
    Naa kjoerer vel de fleste med et motorisert kjoretoy den korteste avstanden fra A til B.
    Det var ikke helt det som var spoersmaalet.

5. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Nå lå det en god porsjon ironi i mitt innlegg. For det er vel ikke helt sånn vi kjører i Norge? Eller kanskje du mener at vi kjører mot kjøreretningen på motorveien i Norge også?

6. Laokao

Laokao Avhengig

Antall likte mottatt:
    30
    Poeng:
    181
    Jeg mener at det er mulig aa svare saa andre normale folk skjoenner hva man skriver, uten at man skal utbrodere dette i flere andre poster.
    Saa det du sier er at du driter i trafikkregler saa lenge du kommer deg fremover i trafikken. Hva om det skulle skje en doedsulykke som foelge av denne kjoeringen din?
    Ville du da bare gladelig betalt deg ut av den og kjoert fort som faen i motsatt retning?

7. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Jeg vil nå si det slik at det er viktig å kjøre defensivt i Thailand.
    Samtidig bør man prøve å tenke på hva forankjørende og / eller bilene / motorbiken man har i sidespeilene kan finne på.

Når det gjelder fart prøver jeg hele tiden å holde køens fart, dvs hverken kjøre for fort eller for sakte i forhold til traffikantene rundt meg.
    Ser ofte at biler som kjører for sakte skaper trafikkfarlige situasjoner forårsaket av ukontrolerte forbikjøringer.
    Skal man skifte kjørefelt er det viktig å ha kontroll med trafikken som kommer bak, ikke minst bruke signaler når man ønsker å skifte felt.

Når det gjelder bilkjøring og alkohol tenker jeg litt på den gamle 0,5 promilleregelen i Norge.
    Jeg mener jeg er istand til å kjøre bil om jeg tar en eller to 0.33 cl pils i løpet av kvelden.
    Problemet er ofte at Thailanske venner blir som et stort spørsmålstegn når jeg sier neitakk til en øl med begrunnelse at jeg skal kjøre hjem.
    For å være høflig kan jeg ta en eller to øl når vi er på besøk hos konas venner.
    Jeg tar aldri med bilen hvis jeg tror at det kan bli mye drikking om kvelden eller om jeg tar meg en tur på byen.

I og med at jeg kjører / henter vår datter på skolen 5 dager i uken får man jo ganske bra erfaring på strekningen Jomtien - Banglamung, 11 lyskryss i allefall på hjemturen, strekning på ca 11,5 km, veldig ofte køkjøring som i dag 06.08.2013 så brukte jeg vel 20-25 minutter på på strekningen Pattaya Tai til Pattaya Klang, kanskje 1,5km.

Man ser jo ofte endel små uhell som i dag da en idiotisk falang på motorbike svingte til høyre foran en bil som akkurat fikk grønt i et kryss. En thaidame som var falangens passasjer på motorbiken ble truffet i foten, lite uhell men det forsinket mange i rushtiden da et felt stoppet opp.
    Vi var heldigvis i feltet ved siden av så det hindret ikke oss.

I løpet av denne tiden ca 2 år hvor jeg mesteparten av tiden har kjørt har jeg sett 2, muligens 3, trafikkdrepte.
    To ganger var de innpakket i hvitt klede og ble lempet inn i en ventene ambulanse til Sawang Boriboon.
    En lå det en helt urørlig, antaklig motorbikekjører i en U-turn, mange folk rundt, men ingen ambulanse på stedet.

8. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    At man kjører som en thai betyr ikke nødvendigvis at man kjører som en "idiot". Mange thaier kjører trygt og godt.

9. Laokao

Laokao Avhengig

Antall likte mottatt:
    30
    Poeng:
    181
    Som sagt nytter det ikke å diskutere med deg isaan.
    I din forrige post dro du frem at det å kjøre som en thai var å kjøre mot kjøreretningen, nå kjører de trygt og godt.
    Du får heller svare så folk forstår deg, eller la være å snurre rundt som en ishockeypuck.

10. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Grunnen til at jeg ymtet frampå dette med å kjøre mot kjøreretningen er fordi den vanlige oppfatningen er at alle thaier gjør det. Selv om dette ikke stemmer helt. Når jeg sier at jeg kjører som en thai så betyr det at jeg følger trafikkmønsteret uten at jeg av den grunn gjør idiotiske ting som å kjøre mot kjøreretningen.. Noe annet ville vært trafikkfarlig.

11. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Jeg har nå kjørt bil i ca. 50 år, men jeg må nok innrømme at bilkjøring i Thailand byr på spesielle utfordringer.
    Jeg har lært meg noen egne regler når jeg er ute å kjører, det første jeg gjør er å komme meg raskt inn i trafikken, bli en del av den, det jeg har lært meg er at en i hovedsak følger med på hva som hender foran bilen, alle gjør det så jeg behøver ikke å tenke så mye på trafikken bak meg, når jeg skiftet fil må jeg selvfølgelig følge med på trafikk som kommer bakfra i den filen jeg skal, en skal også være tydelig meg blinklysene.

Jeg kjører offensivt uten å ta de store sjansene, forsøker å ha en glad sang i hodet, jeg haster ikke mot ett trafikklys for å rekke grønt lys i siste liten men tar meg tiden til å venter på neste, 60 sek. er jeg først ut på grønt lys teller jeg til ti før jeg kjører, det kommer som regel noen som kjører på gul/rødt.
    Skal jeg kjøre langt tar jeg med ferdigkokt kaffe, når jeg kjenner jeg blir stresset og små irritert legger jeg meg på en lavere marsfart på venstre side og tar en god kopp kaffe og en røyk, en kommer alltid tidsnok i Thailand.

Jeg viser aldri "fingeren" til noen jeg mener er idioter i trafikken, det er alt for mange som sitter i forsetet med et kulehull i skallen med fingeren fremdeles i været.;)

12. Ric Rac

Ric Rac Medlem

Antall likte mottatt:
    25
    Poeng:
    6
    Da min frue etter har funnet det for godt å gi meg ny bil i bursdagsgave er jeg også nu blitt vei farendes. Noe jeg ikke hadde trodd i utgangspunktet.
    Kollektivtransport og tilbud er jo generelt ganske godt og tettpakket i Thailand. Som oftest ikke mange meter eller sekunder mellom tilbud av det å kunne bli befraktet på en rimelig måte.
    Når først så var gjort å anskaffe bil var vi ikke snau til å foreta ilddåpen. Langtur opp til Nord Øst og en del kjøring rundt der. Inkludert fjellene i Loei området etter mørkets frembrudd med høljende regn og tåke. Nu står det allerede 3000 km på odometeret etter ca. en måned.
    Inntrykkene av adferdsmønster og veier og belysning er delte. Fra meget bra til meget dårlig.
    Kjøring etter mørkets frembrudd finner jeg noe skummelt. Især siden fruen etter beste intensjoner fant det for godt å be om maks soting på alle ruter inkludert frontruten.
    Når det gjelder kjøremønster her er jeg ganske forskrekket,men heldigvis klar over at trafikkregler ikke praktiseres særlig strengt.
    Alt vi har lært om "hinder på sin side" og da vike for møtende trafikk er jo helt fraværende. Her gjelder det visst for enhver pris å klemme seg frem. Noe jeg ikke velger å følge. Skal jammen meg endel til av og til for å klare å holde tilbake kraftig og rettmessig irritasjon.
    På en måte har jeg forståelse for travelheten i trafikken siden Thailand har ca 67 millioner innbyggere og ikke 5 som i Norge.
    Dette med det effektive i å komme seg frem er jo noe man også opplever ved å vandre på markeder eller annet. Langt fra hva jeg kaller høflig opptreden.
    Men jeg forstår hvorfor,hvis det kan være en unnskyldning. Da er det også lettere å unngå sinne.

13. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Tror avstand er et stikkord når man kjører bil i Thailand, det er vel eneste måten å få god nok oversikt over biler som kjører forbi, både i amme retning og i mot, biler og mopeder som krysser veibanen, parkerte biler i i veikanten, u-turn i øst og vest, biler som snegler av gårde for de er usikker på hvor de skal kjøre av.

14. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Jeg er ikke så sikker på dette med avstanden er så "sikkert" alle ganger, på vanlig tofeltsvei kan det forårsake at biler bak tar store sjanser for å kjøre forbi for å fylle plassen foran deg, ser de at du er farang er det mange thaiere som på liv og død skal kjøre forbi bare for prinsippets skyld.
    Slike luker som oppstår om en bruker 1 2 3 tusen reglen brukes ofte av mopeder og biler til å krysse veien foran deg, særlig unge mopedførere har en elendig hastighetsoppfatning i trafikken, har hatt mange skumle nestenulykker i slike situasjoner.

Mørkekjøring forsøker jeg å unngå, særlig ute i bygdene på veier uten lys.

Loymccoy liker dette.
  15. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Mulig du har rett i det kåre, men slik jeg ser det så skjer det så mye uventet foran så ligger man for tett ser man det litt i seineste laget, er man klar over at folk kommer bakfra eventuelt kryssende tror jeg det er et godt utgangspunkt. viktigste uansett hvor man kjører er jo å følge flyten i trafikken. For stor avstand blir helt feil det også, uansett så er det viktig å forvente det uventet samt være våken

16. jony

jony Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    0
    Poeng:
    1
    Ja her er jeg helt enig med Kåre, øker du avstanden til bilen foran, blir det bare flere farlige trafikk situvasjoner. Forbikjøringer både bakfra og møtende forbikjøringer øker, er min erfaring her i Thailand. Etter en 2- 3 år måtte jeg legge om til thai kjøremønster da det i mange tilfeller ble for farlig og kjøre med god luke til foran kjørende bil. Så 1001 - 1002 -1003 er veldig slitsomt og farlig her i Thailand. Derimot er det veldig viktig og ha fokuset så langt frem som mulig, og følge med bremselysene til bil 2 til 5 foran og oppfatte farligheter tidlig.

jony

17. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Bakgrunnen for min holdning til bilkjøring i Thailand er at dersom man ikke vet og "forstår" hvorfor saker og ting skjer i trafikken så er man trafikkfarlig. Som oftest så bruker dem ikke blinklys eller dem kjører forbi når man minst venter det. Og lever man i den troen at dem tenker som oss med hensyn til sikkerhet så bør man fraholde seg fra å føre et motorkjøretøy i Thailand.

18. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Synes bilførere i Thailand er flinke med blinklysene jeg, hvis de har blinklys da, men problemet er ofte om de skal svinge til høyre å legge seg inntil midtlinjen legger de seg ofte helt til venstre før de svinger, blir da usikker på om de venter på klar bane i motgående felt eller om de vil slippe forbi trafikk bakfra før de svinger.
    :) Men forsøker allikevel å ha den glade sangen i hodet.

19. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181

Min erfaring med trafikken i Thailand, og spesielt på motorveiene, er at det med blinklys er noe som ikke blir brukt i særlig grad. Busser og trailere / lastebiler bare hiver seg ut til høyre og d..... stort sett i å bruke blinklyset. Bare legg merke til hvordan thaiene passerer større kjøretøyer på motorveien. Det virker som dem er redde fordi dem kjører helt inntil, og mange ganger over, streken til høyre. Men jeg tror at det også har noe å gjøre med at mange lastebilsjåfører tar amfetamin for å holde seg våken.

20. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    s
    ser du blinklysa til bil 2 til 5 holder du jo grei avstand, 1003 er for lang avstand både i thailand og i norge

21. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    En ting som jeg ser, jeg har Isuzu Pickup, er at sidespeilene fortegner ganske mye. DVS at trafikk bak ser ut til å være lengre bak enn den virkelig er.
    Da er det mulig å ta en vikemanøver, høyre eller venstre i den tro at det er bedre plass enn det er i vikeligheten.
    Ser de ofte i det innvendige speilet at trafikken ofte er nærmere en den virker i sidespeilene.
    Jeg tror dette er faktisk er et problem for trailer- og buss-sjåførene at, vhja sidespeilene, pga vidvinkelen, at de har inntrykk at at det er bedre plass enn det virkelig er.
    Må jo si at jeg ofte får stor respekt for trailersjåførene, hvis man viser seg i deres høyre speil, dvs legger seg litt ut i høyre fil slik at de ser at man ønsker å passere, mener de at man bør vente så gir de et noen blink i høyre blinklys, er det ok så ser noen blink i venstre blinklys.

Jeg vil også si at disse sotete ruter er et problem, er det blanke ruter kan man følge med traffikken foran gjennom rutene til bilen foran, med sotete ruter er det et stort problem å følge trafikken foran.

God avstand til forankjørende gjør at om noen vil foreta en "idiotisk" manøver så er det plass til det uten at en kritisk situasjon

Del denne siden