Biler i Thailand / Din bil

En tråd i 'Bil & Motorsykkel m.m' startet av Laokao, 28 Jul 2013.

1. Laokao

Laokao Avhengig

Antall likte mottatt:
    30
    Poeng:
    181
    Fra forste turen min i Thailand, i 1992, har jeg alltid lurt paa hvorfor man i et saapass tettbefolket land sverger til svaere pick-up'er istedet for mer drivstoff og plassvennlige smaabiler?
    I mange tilfeller gir jo svarene seg selv, og da saerlig paa bygda, hvor det er enkelt aa laste opp baade pakkenelliker og personer bak paa planet paa en pick-up (obs! vaer oppmerksom paa at det ikke lenger er lovlig aa frakte personer bak paa aapne plan. Saerlig paa motorveger i bangkok blir man kjapt stoppet for dette). I lopet av de siste aarene har jeg likevel lagt merke til at, saerlig i bangkok, smaabiler blir mer og mer populaere. I storre grad ogsaa hybridbiler (batteribiler er lite utbredt, men dette kan vel komme av at tilgang til stikkontakt ikke alltid er like enkelt aa finne).

Fant en intressant blogg som skriver litt om de mest populaere bilene i Thailand (mest solgte).
    http://bestsellingcarsblog.com/2013...2013-discover-the-top-20-best-selling-models/
    Litt morsomt er det at merker som civic, swift og vios ligger saapass hoyt oppe paa lista.

Hvilken bil har du selv i Thailand, og hvorfor?
    Vi har selv en hilux pre-runner, 2009 modell (ferdigbetalt i aar, hehe, ift. en annen traad).
    Den ble valgt grunnet comfort, plass og motor. Vi har i aller hoyeste grad hatt bruk for denne bilen i ettertid og jeg er kjempeglad for at jeg ikke fikk overtalt kona til aa kjope en camry, som var mitt forstevalg.

bil.jpg

Bjørn liker dette.
  2.  
  3. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Når jeg først kom til Thailand og "bygda" så var det "kun" pickuper så langt øye kunne se. Men en forandring skjedde for 10-12 år siden. Plutselig skulle "alle" ha en sedan. Hvorfor vet jeg ikke. Og nå er det vel "fifty fifty" med sedaner og pickuper.

IMG_0020.JPG

Dette er min "hurtige limousine". Toyota Corolla Altis, 1,6 liter med automatgir parkert utenfor "mitt hus". Som TS henviser til så er min også i eget navn. He-he. Kjøpt kontant. 804 000 Baht.

Med på bildet er også min gamle motorsykkel som også var i mitt navn. Beltalte 47 000 Baht kontant.

4. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Har hatt en del biler, ble lei av maset om å bli med på planet på picupen så jeg kjøpte en MU7 en bil jeg er meget fornøyd med.

2013-05-13 15.22.31_resize.jpg

Denne picupen er snart solgt.

2013-07-23 14.13.27.jpg

Hadde en Honda City lenge en herlig bil til by kjøring men passet dårlig på landsbyveier.

5. Bjarte

Bjarte Husvarm

Antall likte mottatt:
    42
    Poeng:
    81
    Min bil i Thailand eksisterer ikke enda, men hva er lurt med tanke på bilkjøp. Nye? brukt? ser også Kåre skriver noe om at avbetaling kan hjelpe på service. Hvordan er da renteforhold ved kjøp av bil i Thailand.

6. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Jeg tror ikke det er vanlig å kjøpe bil på avbetaling på samme måte som i Norge.
    Når man snakker om avbetaling i Thailand så er det egentlig Leasing en snakker om.
    Etter det jeg forstår på endel reklame er renten noen veldig lav, ned mot 0% på enkelte modeller.
    Når leasingperioden er over betaler man en sum til Leasingfirmaet, omtrent det det samme som et månedsavdrag og Thaien eier bilen.
    Tviler på at man får leaset, kjøpt bil på avbetaling i Thailand dersom man er Farang, uansett visum.
    Link til Honda Leasing, Nissan Leasing, Mitsubishi Payment Estimator

Bjarte liker dette.
  7. Laokao

Laokao Avhengig

Antall likte mottatt:
    30
    Poeng:
    181
    Bruktbilprisene i Thailand holder seg egentlig kunstig høye (etter min mening).
    Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe nytt. Du vet hva du får. Du har garanti og gratis servicer.
    Renten hos Toyota var på ''svimlende'' 3,4%, noe som vel til og med er lavere enn en boligrente i norge :D

8. Isaan

Isaan Avhengig

Antall likte mottatt:
    50
    Poeng:
    181
    Jeg kan ikke "bombastisk" påstå at det er umulig for en utlending å kjøpe en bil på avbetaling i Thailand, men jeg tviler sterkt. Jeg har aldri hørt at noen har gjordt det. Og dersom det er mulig så tror jeg nok at man enten må stille store verdier som sikkerhet eller at man har "mange" troverdige thaier som garantister. Leasingavtaler i Thailand har jeg aldri hørt om. Mitt råd er, og har alltid vært, å kjøpe bilen kontant og registrere den i eget navn.

9. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    ;)Leasing eller avbetaling er vel det samme enten en betaler eller missholder kontrakten.

10. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Er på mange måter enig, men på avbetaling / finansiering i Norge er kjøper eier av bilen og kan selge denne innfri skylden og er man heldig så kan man sitte igjen med fortjeneste.
    Ved leasing er det leasing firmaet som eier bilen alle innbetalinger er gjort og avtalte kjøpssum er betalt.
    Ved leasing kan du bruke bilen som du vil, men du har ikke mulighet til å bestemme noe ved eventuelt salg før leasingperioden er over og du har betalt avtalte kjøpssum.
    Slik jeg forstår det på mange bilforretninger i Thailand er privat Leasing den mest vanlige måten for Thaier å anskaffe nye biler på.

11. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    Jeg hadde MUen min på tre års leasing, ble lei av disse avdragene å kjøpte ut kontrakten når det sto 1 1/2 år igjen ikke noe problem det, kostet meg litt i papirhåndtering 3-400 men slapp å betale rentene selskapet gikk glipp av.

12. srt10

srt10 Nytt Medlem

Antall likte mottatt:
    0
    Poeng:
    1
    Første Fortuner eg kjøpte va på leasing, betalte dette ut før perioden var over, ingen problem det. Denne er nå solgt og ny Fortuner er kjøpt, denne ble betalt kontant.
    Kjøpte og en ny Vios som er på avbetaling i dama sitt navn. Ingen problem, går å sikre seg mot det, men er ikke gjort på denne.

Dette gjorde jeg dog på forrige Fortuner, selv om den sto i daværende kone sitt navn fikk hun den ikke siden jeg hadde en kontrakt på det. Ho hadde og med seg politie og prøvde, men dem sa til ho det kunne ho bare glemme med den kontrakten vi hadde, da måtte ho eventuelt saksøke meg via retten.
    Det går helt fint å sikre seg i Thailand og, men med muntlige avtala kommer man ikke langt :)

13. Zerexian

Zerexian Medlem

Antall likte mottatt:
    2
    Poeng:
    6
    Vi (samboern) tenker å kjøpe en ny Honda Civic på neste tur... Tenker og betale 200.000bht kontant og resten på avbetaling... Men hvordan er det med det kausjonist opplegget ?
    Må kausjonisten stille noe som sikkerhet, f.eks hus, eller holder det at hun/han stiller seg ansvarlig ?
    Tenkte og ha søstra til samboeren som kausjonist, hun har hus, men med lån... Men har god jobb og god lønn...

14. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    En Honda Civic 2013 koster vell fra drøye 800000.-Thb. +++ jeg tviler sterkt på at det holder med 200000.-Thb. som kontantsum, dere må nok regne meg ca. 400000.- kontant og resten månedlige avdrag, i hvor mange år en skal betale ut bilen er avhenge av hvor mye garantist evner å betale pr. mnd. med sin inntekt, de sjekker nåværende lån og garantistens aktivitet på bankkontoen, sparing osv, (huslånet har vel her bundet opp mye av garantistens garanti/betalings evne)

Selv om du i bakgrunnen er den som står for avdragene/betalingen er det garantistens betalingsevne som vurderes, ikke mulige støttespillere/sponsorer, systemet er mye likt det vi har i Norge angående leasing/avbetaling.

15. NavyDude

NavyDude Husvarm

Antall likte mottatt:
    40
    Poeng:
    81
    Da vi kjøpte ny bil i sommer så måtte vi ha garantist.Banken ville ikke godta noen over 60 år,eller noen som ikke eide rismark som garantist.En slektning av oss som er 40 år har masse rismark,og han stilte som garantist.
    Vi Betalte 185 000 Thb i egenandel på en bil til 900 000 ( Fikk faktis ''pruta'' egenandel summen ned hehe)

16. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Honda Thailands sider om Civic finner du her
    Honda Leasing finner du her.
    På Honda leasing sine sider står det meste på Thai, men de har flere forskjellige måter en kan betale på slik jeg forstår det.
    Kausjonisten må nok som Kåre sier ha eiendom som garanti for sitt kausjonistansvar.

17. Zerexian

Zerexian Medlem

Antall likte mottatt:
    2
    Poeng:
    6
    Har sjekket litt rundt, gikk fint med 200.000 thb som kontantsum, og resten som nedbetaling over 5 år.. I overkant av 14.000 bht i mnd da...
    Er jo i teorien søstra til samboeren som kjøper da, da bilen skal stå på henne... Vi bare står for betalingen.. dvs, samboeren... Vi blir vel bare å bruke bilen ca. 2 ganger i året.. dvs ca 8 uker tilsammen..
    Men er jo kjekt å kunne dra hvor man vil, når man vil..
    Garantist er ordnet, og alt er i orden...

Bare å få bestillt bilen da, hun sa det var ca 3-4-5 ukers leveringstid på modellen vi skal ha... Ifølge flere venninner som har bestilt samme bil..
    1.8 E , Svart farge, med navi og kremfarget skinninteriør.. + noe annet småting...

Huff, er jo ikke lenge siden vi kom fra Thailand.. Men kjenner må en tur til snart!.. Vi hadde egentlig tenkt å dra igjen i april så jeg fikk oppleve songkran(?) usikker på stavinga...
    Men da er det "high-season" på jobb, med masse overtid... Så da blir det vel ny tur nå i desember heller...

18. Zerexian

Zerexian Medlem

Antall likte mottatt:
    2
    Poeng:
    6
    Er heller ikke leasing det er snakk om her...

19. Jhemm

Jhemm Avhengig

Antall likte mottatt:
    54
    Poeng:
    181
    Jeg var heller ikke klar over at det var leasing når kona kjøpte den første bilen, jeg trodde det var avbetaling som i Norge.
    Når vi skulle betale det siste avdraget som var litt større enn de normale avdragene skjønte jeg at vi hadde leaset bilen i "avbetalingstiden" og at det var Isuzu Leasing som eide bilen i "avbetalingstiden", det siste avdraget var når vi kjøpte bilen fra Isuzu Leasing og fikk "Blåboka" vognkortet som beviste at bilen tilhørte min kone.
    Det er den som er i besittelse av "Blåboka" som eier bilen.

20. KAARETHAI

KAARETHAI Veteran

Antall likte mottatt:
    410
    Poeng:
    681
    :) Fint at det løser seg, gratulerer med en flott bil, liker den modellen.

21. Tenkte å løfte fra denne tråden igjen.
    Min bil er en tilårskommen Nissan pickup. Den er avbildet tidligere i denne tråden da det var jeg som kjøpte denne av Kåre. bile.jpg
    Akurat vært på og betalt årsavgift og forsikring samt teknisk kontroll. 2320 THB. I tillegg har jeg også klase 1 forsikring som koster rundt 8000 THB i året.
    Teknisk kontroll var bremsesjekk, sjekk at rammenummer stemmer med det som står i boka, samt måling av eksosen (co2?). I år som i fjor gikk bilen gjennom uten mangel.
    Med mitt bruk sjkal nok denne holde i mange år. Jeg kan reparere mye for ddet som det koster i måneden med ny bil

Del denne siden